Het Hanomag Topic
Het Hanomag Topic
Naar aanleiding van de vraag van Boudewijn even een update van mijn Hanomag project.
Ik ben het project begonnen omdat ik graag een 4-bak wil,
en omdat ik het gevoel had dat mijn motor over z'n kop gedraaid wordt qua toeren bij topsnelheid.
Ik heb een bak gezocht die dit voor mij zou kunnen oplossen en kwam uit bij een bak van een mercedes 206D of 306D (vroeger Hanomag).
Om een lang verhaal kort te maken: Het werkt. Het zit erin en ik heb deze vakantie de combinatie goed kunnen testen in Noorwegen waar ik geweest ben. Leuke bergweggetjes van meer dan 10% gedaan en alles heeft het goed gehouden.
Voordelen zijn:
rustiger motor bij kruissnelheid (105 km/h op de tomtom)
veel dynamischer rijden in de stad (je hebt het idee dat je opeens in een normale auto rijdt)
Nadelen zijn:
De ombouw is heel veel werk
Het vinden van een goede bak van dit type is zeer lastig.
Hieronder een fotootje.
Groeten,
Ed-Hz.
Ik ben het project begonnen omdat ik graag een 4-bak wil,
en omdat ik het gevoel had dat mijn motor over z'n kop gedraaid wordt qua toeren bij topsnelheid.
Ik heb een bak gezocht die dit voor mij zou kunnen oplossen en kwam uit bij een bak van een mercedes 206D of 306D (vroeger Hanomag).
Om een lang verhaal kort te maken: Het werkt. Het zit erin en ik heb deze vakantie de combinatie goed kunnen testen in Noorwegen waar ik geweest ben. Leuke bergweggetjes van meer dan 10% gedaan en alles heeft het goed gehouden.
Voordelen zijn:
rustiger motor bij kruissnelheid (105 km/h op de tomtom)
veel dynamischer rijden in de stad (je hebt het idee dat je opeens in een normale auto rijdt)
Nadelen zijn:
De ombouw is heel veel werk
Het vinden van een goede bak van dit type is zeer lastig.
Hieronder een fotootje.
Groeten,
Ed-Hz.
- Bijlagen
-
- IMG_3769_klein.jpg (31.36 KiB) 44451 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Het Hanomag Topic
Heb je van de winter nog tijd over 
Mooi gedaan, hoor. Het lijkt wel of de motor verder naar voren staat, maar dat komt vast door de hoek waaronder de foto genomen is. Complimenten!

Mooi gedaan, hoor. Het lijkt wel of de motor verder naar voren staat, maar dat komt vast door de hoek waaronder de foto genomen is. Complimenten!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het Hanomag Topic
Ja, ziet er zeker goed uit. Heb je tijdens het project ook nog foto's genomen. Kan ik een beetje zien hoe je alles gemonteerd hebt. Zo niet, dan kom ik het een keer uitgebreid bekijken op een meeting of zo. Wel gaaf dat het werkt !
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
Re: Het Hanomag Topic
Ziet er goed uit ,maar zie ik het goed dat je accu aan de anderekant zit en zit de uitlaat dan niet in de weg. la Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Het Hanomag Topic
Ben je gelijk van dat trillen van je versnellingspook af.
Erg mooi gedaan.
kostenplaatje????
Of valt het onder subsidie voor de wetenschap?
Gr Willem (je weet wel, waar je het paard gemeten hebt)
Erg mooi gedaan.
kostenplaatje????
Of valt het onder subsidie voor de wetenschap?
Gr Willem (je weet wel, waar je het paard gemeten hebt)
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Re: Het Hanomag Topic
wanneer trilt de versnellingspook?
nooit gezien bij de mijne
nooit gezien bij de mijne
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Het Hanomag Topic
Dan heb je geluk 
Ik rij over het algemeen als ik constant boven de 80 rij met de hand op de pook. En dan heb ik al met fietsband 'm enigzins straks getrokken.
Het zijn als het goed is de bussen waarin de versnellingspookstang draait die uitlubberen en daardoor het geheel gaat rammelen.
Maar wel benieuwd wat er allemaal bij kwam kijken bij het inbouwen van die bak.
Jammer alleen dat die bakken waarschijnlijk net zo lastig te vinden zijn.
(vraag is alleen wat dit met remmen te maken heeft
)

Ik rij over het algemeen als ik constant boven de 80 rij met de hand op de pook. En dan heb ik al met fietsband 'm enigzins straks getrokken.
Het zijn als het goed is de bussen waarin de versnellingspookstang draait die uitlubberen en daardoor het geheel gaat rammelen.
Maar wel benieuwd wat er allemaal bij kwam kijken bij het inbouwen van die bak.
Jammer alleen dat die bakken waarschijnlijk net zo lastig te vinden zijn.
(vraag is alleen wat dit met remmen te maken heeft

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Het Hanomag Topic
Ed
Allereerst: complimenten ! Denk dat er stiekum tóch wel een aantal rHYders zijn die zo'n bak in hun bus willen hebben ! Maar levert ongetwijfeld weer discussies op tussen de "puriteinen" en de "modernisten"...
Knap werk !!
En Willem en Ewald (en velen met ons ...): óók ik had de hand op mijn (ahum: Otje's) pook bij zo'n ca. 80 kmh. Oók fietsbanden geprobeerd, maar tent-rubbers geven uiteindelijk het gewenste effect ! Flink strak trekken ! Als dát niet meer werkt n's een keertje nieuwe (bronzen) bussen plaatsen op de draaipunten van de schakelpookas-uiteinden ...
Allereerst: complimenten ! Denk dat er stiekum tóch wel een aantal rHYders zijn die zo'n bak in hun bus willen hebben ! Maar levert ongetwijfeld weer discussies op tussen de "puriteinen" en de "modernisten"...
Knap werk !!
En Willem en Ewald (en velen met ons ...): óók ik had de hand op mijn (ahum: Otje's) pook bij zo'n ca. 80 kmh. Oók fietsbanden geprobeerd, maar tent-rubbers geven uiteindelijk het gewenste effect ! Flink strak trekken ! Als dát niet meer werkt n's een keertje nieuwe (bronzen) bussen plaatsen op de draaipunten van de schakelpookas-uiteinden ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het Hanomag Topic
Je kan ook met de bronzen bussen beginnen
. Is m.i. een stuk mooiere oplossing.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: Het Hanomag Topic
of er flink lagervet tussen proppen
de mijne heeft speling maar trilt en rammelt niet

de mijne heeft speling maar trilt en rammelt niet
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Re: Het Hanomag Topic
Ik had ook een trillende pook, super irritant. Nieuw bussen hielpen ook niet.
Ik heb nu inderdaad geen trillende pook meer, dat scheelt. Bij deze bak zit de pook op de bak.
Bij de HY zit de pook op de auto en steekt er een schakelpal in je trillende bak. Het verschil tussen de stilstaande pook en de trillende bak levert herrie op. Ook vaak als je schakelbussen goed zijn.
Het kostenplaatje, tja. Ik wilde graag zien of het te doen was en dat is zo. Het geheel is nog wel te betalen, het is maar wat je er voor over hebt.
Maar nog meer dan de kosten is het de tijd. Om alles pas te krijgen heb ik de motor + bak heel vaak in en uit gebouwd zullen we maar zeggen. Ik weet nu echter wel hoe het moet.
Wat betreft de uitlaat: Die kan gewoon op de oorspronkelijke plek. Ik heb hem echter nog linksvoor zitten (oud type bus) maar ben idd nog van plan hem naar achter te brengen.
Groeten,
Ed-hz (in z'n vier
)
Ik heb nu inderdaad geen trillende pook meer, dat scheelt. Bij deze bak zit de pook op de bak.
Bij de HY zit de pook op de auto en steekt er een schakelpal in je trillende bak. Het verschil tussen de stilstaande pook en de trillende bak levert herrie op. Ook vaak als je schakelbussen goed zijn.
Het kostenplaatje, tja. Ik wilde graag zien of het te doen was en dat is zo. Het geheel is nog wel te betalen, het is maar wat je er voor over hebt.
Maar nog meer dan de kosten is het de tijd. Om alles pas te krijgen heb ik de motor + bak heel vaak in en uit gebouwd zullen we maar zeggen. Ik weet nu echter wel hoe het moet.
Wat betreft de uitlaat: Die kan gewoon op de oorspronkelijke plek. Ik heb hem echter nog linksvoor zitten (oud type bus) maar ben idd nog van plan hem naar achter te brengen.
Groeten,
Ed-hz (in z'n vier

HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: Het Hanomag Topic
Hallo Ed (in z'n vier
)
Moest die toevoeging achter je naam er nu echt achter?
Dat je nu met laag toeren rijdt zonder trillende pook en hogere snelheid levert toch al genoeg jaloerse HY rijders op?
gr Willem

Moest die toevoeging achter je naam er nu echt achter?
Dat je nu met laag toeren rijdt zonder trillende pook en hogere snelheid levert toch al genoeg jaloerse HY rijders op?
gr Willem

La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Re: Het Hanomag Topic
Willem,
sorry, ik kon het even niet laten!
Groeten.
sorry, ik kon het even niet laten!

Groeten.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Het Hanomag Topic
Hi, greatings from Sweden, hope it´s ok that I write in english...
I'm fascinated by Your change of gearbox! You say there hard to get, in that case I´m lucky - I can get one like that from a neighbour. Would it be possible to get some more information on how You did it? I´m thinking of if You could tell me what parts You used from the original HY and what parts came from the Mercedes? I mean in terms of flywheel, clutch components and such. Btw how does this effect Your speedometer - does it still work OK, which speedometer cable do You use?
The adaptor plate to connect engine and gearbox, do you have a drawing of it, or even an extra that I could copy?
I suppose Yo use the HY:s driveshafts - then You need adaptor plates to connect them to the new gearbox also, right?
Any other big "issues"?
I can imagine it´s a lot of work - but well worth it as you enjoy the result!
I hope to be able to visit the HY-rencontre in the Nederlands this summer, can imagine there will be many interesting constructions.
Hope You find time to answer some of all my questions.
Best regards //Sven-Erik
I'm fascinated by Your change of gearbox! You say there hard to get, in that case I´m lucky - I can get one like that from a neighbour. Would it be possible to get some more information on how You did it? I´m thinking of if You could tell me what parts You used from the original HY and what parts came from the Mercedes? I mean in terms of flywheel, clutch components and such. Btw how does this effect Your speedometer - does it still work OK, which speedometer cable do You use?
The adaptor plate to connect engine and gearbox, do you have a drawing of it, or even an extra that I could copy?
I suppose Yo use the HY:s driveshafts - then You need adaptor plates to connect them to the new gearbox also, right?
Any other big "issues"?
I can imagine it´s a lot of work - but well worth it as you enjoy the result!
I hope to be able to visit the HY-rencontre in the Nederlands this summer, can imagine there will be many interesting constructions.
Hope You find time to answer some of all my questions.
Best regards //Sven-Erik
Re: Het Hanomag Topic
Sven Erik,
I send you a PB in english.
Voor de nederlandstaligen onder ons hier een antwoord op zijn vragen:
de bakken komen met verschillende eindreducties. De beste oplossing is ook afhankelijk van de motor en banden die je hebt. Ik heb nu een H78 met een mercedes 306D bak (korte eindreductie) met 19R400 banden.
Een 206D bak met lange eindreductie en 17R400 banden werkt ook goed
Ik gebruik het oorspronkelijke vliegwiel en drukgroep. Mijn koppelingsplaat is van een VW T2 transporter.
De bak is aangepast met een nieuw gemaakte ontkoppelingsvork en hevel om de kabel aan te sluiten.
Ik gebruik het oorspronkelijke druklager van de mercedes bak. Dit is een echt lager, dus geen koolstof ring.
Het koppelingshuis is aangepast om goed te passen in de motorruimte.
De motor is 4 cm naar voren verplaatst om de assen goed op te lijnen.
Ik heb nieuwe aandrijfassen laten maken bij een professioneel bedrijf.
Deze zijn samengesteld uit halve HY en halve mercedes assen.
Je kan gewoon de snelheidsmeterkabel van de mercedes gebruiken, de aansluiting op je dashbord moet je wel aanpassen.
Met een mercedes 306D bak en 19R400 banden geeft de meter precies de juiste snelheid aan (!).
Daarnaast heb ik veel andere onderdelen moeten aanpassen en een nieuwe baksteun gemaakt.
Eén punt van aandacht is het volgende. De HY heeft een piek in het geluidsniveau bij 2 toerentallen,
zie het plaatje van een van mijn metingen.
In de oorspronkelijke opzet is dat zo rond de 45 en 75 km/h.
Een HY rijdt het lekkerst boven de 85 km/h.
In de nieuwe situatie is door de grotere overbrenging het grootste geluidsniveau rond de 50 en 83 km/h. Dit zijn snelheden die je nogal eens rijdt, en dat is lastig. Ik heb extra geluisisolatie aangebracht om het rijden op deze snelheden aangenamer te maken. Voordeel is wel dat de bus bij 100km/h nu echt (relatief) stil is.
I send you a PB in english.
Voor de nederlandstaligen onder ons hier een antwoord op zijn vragen:
de bakken komen met verschillende eindreducties. De beste oplossing is ook afhankelijk van de motor en banden die je hebt. Ik heb nu een H78 met een mercedes 306D bak (korte eindreductie) met 19R400 banden.
Een 206D bak met lange eindreductie en 17R400 banden werkt ook goed
Ik gebruik het oorspronkelijke vliegwiel en drukgroep. Mijn koppelingsplaat is van een VW T2 transporter.
De bak is aangepast met een nieuw gemaakte ontkoppelingsvork en hevel om de kabel aan te sluiten.
Ik gebruik het oorspronkelijke druklager van de mercedes bak. Dit is een echt lager, dus geen koolstof ring.
Het koppelingshuis is aangepast om goed te passen in de motorruimte.
De motor is 4 cm naar voren verplaatst om de assen goed op te lijnen.
Ik heb nieuwe aandrijfassen laten maken bij een professioneel bedrijf.
Deze zijn samengesteld uit halve HY en halve mercedes assen.
Je kan gewoon de snelheidsmeterkabel van de mercedes gebruiken, de aansluiting op je dashbord moet je wel aanpassen.
Met een mercedes 306D bak en 19R400 banden geeft de meter precies de juiste snelheid aan (!).
Daarnaast heb ik veel andere onderdelen moeten aanpassen en een nieuwe baksteun gemaakt.
Eén punt van aandacht is het volgende. De HY heeft een piek in het geluidsniveau bij 2 toerentallen,
zie het plaatje van een van mijn metingen.
In de oorspronkelijke opzet is dat zo rond de 45 en 75 km/h.
Een HY rijdt het lekkerst boven de 85 km/h.
In de nieuwe situatie is door de grotere overbrenging het grootste geluidsniveau rond de 50 en 83 km/h. Dit zijn snelheden die je nogal eens rijdt, en dat is lastig. Ik heb extra geluisisolatie aangebracht om het rijden op deze snelheden aangenamer te maken. Voordeel is wel dat de bus bij 100km/h nu echt (relatief) stil is.
- Bijlagen
-
- hz_test1.jpg (21.28 KiB) 43841 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961