Vervangen onderste versnellingsbaklager
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Vervangen onderste versnellingsbaklager
Omdat de versnellingsbak van mijn HY al een tijdje rare ratelende geluiden maakt (en soms in versnelling staat terwijl de pook op vrij staat), heb ik het onderwerp "Versnellingsbak" van het forum doorgenomen. Vervolgens heb ik het bovendeksel en het achterste versnellingbakdeskel gedemonteerd. Ik heb gezien dat het onderste versnellingsbaklager versleten is: de kunststof ring is van de kogels losgeraakt en er missen 3 kogels in het lager. Dit lager moet dus worden vervangen. De info op het forum en het werkplaatshandboek geven aan dat de bak en de motor hiervoor moeten worden uitgebouwd (of minstens een stuk worden opgeschoven). Wat een werk.... zeker als je niet de goede motorsteunen en het juiste speciale gereedschap hebt (en het HY Team in Heesch is ook zo ver weg van Oost-Groningen). [b]En dat allles voor ca. 5 cm ruimte die nodig is om het achterste versnellingsbakdeksel te kunnen verwijderen zodat ik het lager kan vervangen.[/b].
Mijn vraag zal een HY-liefhebber mogelijk pijn aan de oren doen, maar kan ik met een slijpschijf veilig een opening (ca. 10 x 10 cm) in de metalen constructie achter het achterste versnellingsbakdeksel (daar waar ook het laatste deel van de uitlaat doorheen gaat en onder de wagen uitkomt) maken, zonder daarmee de dragende constructie de HY aan te tasten. Met andere woorden: is het plaatstaal waardoorheen de het laatste deel van de uitlaat gaat, een constructief onmisbaar deel van de HY. Als dat namelijk niet zo is, kan ik met deze relatief kleine ingreep het onderste lager eenvoudig vervangen (want dan gaat het bolle deel van het deksel door deze uitsparing).
Alle tips zijn welkom
Erik
Mijn vraag zal een HY-liefhebber mogelijk pijn aan de oren doen, maar kan ik met een slijpschijf veilig een opening (ca. 10 x 10 cm) in de metalen constructie achter het achterste versnellingsbakdeksel (daar waar ook het laatste deel van de uitlaat doorheen gaat en onder de wagen uitkomt) maken, zonder daarmee de dragende constructie de HY aan te tasten. Met andere woorden: is het plaatstaal waardoorheen de het laatste deel van de uitlaat gaat, een constructief onmisbaar deel van de HY. Als dat namelijk niet zo is, kan ik met deze relatief kleine ingreep het onderste lager eenvoudig vervangen (want dan gaat het bolle deel van het deksel door deze uitsparing).
Alle tips zijn welkom
Erik
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
naar mijn weten zit ter hoogte daarvan ook een draagbalk van de HY.
Misschien kan je er net tussendoor maar ben er bang voor.
Denk dat motor en bak uitbouwen een makkelijkere en snellere optie is. Hoeft er misschien niet helemaal uit enkel even naar voren en weer terug?
Misschien kan je er net tussendoor maar ben er bang voor.
Denk dat motor en bak uitbouwen een makkelijkere en snellere optie is. Hoeft er misschien niet helemaal uit enkel even naar voren en weer terug?
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Erik, wacht even totdat Otje zich meld, hij heeft dit pas ook aan de hand gehad en het opgelost zonder het soort ingrepen zoals jij beschrijft.
Hij kan het jou haarfijn uitleggen.
Hij kan het jou haarfijn uitleggen.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
[quote="HYvonne"]Erik, wacht even totdat Otje zich meld, hij heeft dit pas ook aan de hand gehad en het opgelost zonder het soort ingrepen zoals jij beschrijft.
Hij kan het jou haarfijn uitleggen.[/quote]
OK, dan wacht ik nog even totdat Otje zich meldt.
Erik
Hij kan het jou haarfijn uitleggen.[/quote]
OK, dan wacht ik nog even totdat Otje zich meldt.
Erik
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Hallo hallo ... Otje meld zich !!
Erik: zoals HYvonne al schreef, óók ik had afgelopen voorjaar een compleet stukgelopen onderste lager. Ik vond nog drie héle en 3, 5 halve kogels daarvan terug onderin de bak.
Je schreef dat je al kans hebt gezien het achterste deksel van de versnellingsbak te verwijderen. Ikzelf heb daarvoor eerst in het plaatwerk achter de versnellingsbak een flinke deuk moeten rammen voordat ik ruimte genoeg had om dat deksel te verwijderen (overigens gaat de eer voor deze oplossing naar mijn dorpsgenoot, Theo Joosten !). De buitenste lagerschalen hebben aan de buitenzijde van de bak een kraag. Het bovenste lager kreeg ik eruit door met een scherpe beitel tussen de bak en die kraag te tikken waarbij ik (voor zover de ruimte dat toestond) dat zoveel mogelijk "rondom" deed waarna het lager (heel langzaam) loskwam.
Het onderste lager werd echter een probleem omdat je er nauwelijks bijkunt en óók geen poelietrekker op kunt zetten. Ik vermoed dat dit jouw bedoeling is aangezien je het hebt over het maken van een 10x10 cm. gat in het plaatwerk (waarbij ik me afvraag hoe je in hemelsnaam een haakse slijper o.i.d. in die beperkte ruimte kunt manouvreren ...).
Aangezien bij mij dus verschillende kogels verdwenen waren heb ik zelf een mini-poelietrekkertje gemaakt waarbij de klauwtjes niet naar binnen maar naar buiten gericht waren en waarbij die klauwtjes dóór de (kogel-)openingen in de nylon ring achter de buitenste lagerschaal gehaakt konden worden. (zie vervolg)
Erik: zoals HYvonne al schreef, óók ik had afgelopen voorjaar een compleet stukgelopen onderste lager. Ik vond nog drie héle en 3, 5 halve kogels daarvan terug onderin de bak.
Je schreef dat je al kans hebt gezien het achterste deksel van de versnellingsbak te verwijderen. Ikzelf heb daarvoor eerst in het plaatwerk achter de versnellingsbak een flinke deuk moeten rammen voordat ik ruimte genoeg had om dat deksel te verwijderen (overigens gaat de eer voor deze oplossing naar mijn dorpsgenoot, Theo Joosten !). De buitenste lagerschalen hebben aan de buitenzijde van de bak een kraag. Het bovenste lager kreeg ik eruit door met een scherpe beitel tussen de bak en die kraag te tikken waarbij ik (voor zover de ruimte dat toestond) dat zoveel mogelijk "rondom" deed waarna het lager (heel langzaam) loskwam.
Het onderste lager werd echter een probleem omdat je er nauwelijks bijkunt en óók geen poelietrekker op kunt zetten. Ik vermoed dat dit jouw bedoeling is aangezien je het hebt over het maken van een 10x10 cm. gat in het plaatwerk (waarbij ik me afvraag hoe je in hemelsnaam een haakse slijper o.i.d. in die beperkte ruimte kunt manouvreren ...).
Aangezien bij mij dus verschillende kogels verdwenen waren heb ik zelf een mini-poelietrekkertje gemaakt waarbij de klauwtjes niet naar binnen maar naar buiten gericht waren en waarbij die klauwtjes dóór de (kogel-)openingen in de nylon ring achter de buitenste lagerschaal gehaakt konden worden. (zie vervolg)
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
(vervolg)
Ik heb de hulp van HYvonne nodig om een fotootje van dat apparaatje hier op het forum geplaatst te krijgen (jaja Jacques: "lachu ...", maar 't kost me weer en hele avond om uit te vissen hoe ik ook al weer een afbeelding hiero geplaatst krijg ...) Betreft een stripje ijzer, twee op maat geslepen bolkopboutjes en een M8 bout met twee moeren (en een avondje knutselen ...).
Overigens raad ik je ten strengste aan om beide (bovenste en onderste !) lagers te vervangen. Door het ontbreken van die kogels in het onderste lager is de onderste tandwielas ongetwijfeld aan het slingeren gegaan en heeft dit óók z'n invloed gehad op de bovenste tandwielas en dito lager. Daarnaast: als je eenmaal zover bent om alles terug te plaatsen, let er dan op dat de frictiering van de onderste tandwielas (werkplaatshandboek - revisie versnellingsbak - pagina 5 - bovenste foto) op de juiste plaats zit. Deze ring "hangt" op de uitstulpende rand van het tandwiel daarvòòr maar als 'ie nààst dat tandwiel naar beneden zakt krijg je uiteindelijk de tandwielas niet juist "opgesloten". Daarnaast: wees zuinig op de (eventuele) opvulringen die in het achterdeksel van de versnellingsbak zitten en plaats ze zorgvuldig terug !
Succes en goede moed !
Groeten vanuit De Peel
Gert
Ik heb de hulp van HYvonne nodig om een fotootje van dat apparaatje hier op het forum geplaatst te krijgen (jaja Jacques: "lachu ...", maar 't kost me weer en hele avond om uit te vissen hoe ik ook al weer een afbeelding hiero geplaatst krijg ...) Betreft een stripje ijzer, twee op maat geslepen bolkopboutjes en een M8 bout met twee moeren (en een avondje knutselen ...).
Overigens raad ik je ten strengste aan om beide (bovenste en onderste !) lagers te vervangen. Door het ontbreken van die kogels in het onderste lager is de onderste tandwielas ongetwijfeld aan het slingeren gegaan en heeft dit óók z'n invloed gehad op de bovenste tandwielas en dito lager. Daarnaast: als je eenmaal zover bent om alles terug te plaatsen, let er dan op dat de frictiering van de onderste tandwielas (werkplaatshandboek - revisie versnellingsbak - pagina 5 - bovenste foto) op de juiste plaats zit. Deze ring "hangt" op de uitstulpende rand van het tandwiel daarvòòr maar als 'ie nààst dat tandwiel naar beneden zakt krijg je uiteindelijk de tandwielas niet juist "opgesloten". Daarnaast: wees zuinig op de (eventuele) opvulringen die in het achterdeksel van de versnellingsbak zitten en plaats ze zorgvuldig terug !
Succes en goede moed !
Groeten vanuit De Peel
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
vervolg 2.
oh ja, vóór ik het vergeet:
tip 1: ikzelf heb met een sterke magneet uiteindelijk die halve kogels onderuit de versnellingsbak "gevist". Die magneet heb ik óók gebruikt om die frictiering weer op z'n plaats te krijgen want je hebt nauwelijks ruimte om ergens je vingers onder te krijgen (wederom een tip van eerdergenoemde Theo Joosten) .
tip 2: bij het plaatsen van de nieuwe lagers niet proberen om alles in één keer te plaatsen. Je hoeft meer een béétje scheef te zitten en de kogels schieten alle kanten op. Heb zelf éérst de binnenste lagerring om de as geschoven, toen de kogels met flink wat lagervet in de nylon ring "geplakt", deze op z'n plaats gezet en vervolgens de buitenste lagerring er voorzichtig "ingetikt".
tip 3: als de zaak eenmaal dicht zit, vergeet dan niet om de moeren van de tandwielassen te borgen ! Als je het bovendeksel van de versnellingsbak er nog even af laat kun je met een stevige schroevendraaier de assen laten draaien (middels de tandwielen waarin je je schroevendraaier plaatst) waardoor je alle 4 de borgingen van die moeren kunt bewerken.
tip 5: als je de boel tóch open hebt liggen, kijk dan nog even naar de pen onderaan jouw schakelpook (die de schakelvorken bediend dus). Vaak is die aan beide zijden flink ingesleten. Bij mij dus óók en ik heb die pen weer "op-gelast" - en geslepen totdat 'ie weer het juiste formaat had (en je raad het al: alwéér een "Tip van Theo"). Het voorkomt ("for the time being ...") dat je ooit ergens stil komt te staan met een schakelpook die volledig nutteloos is ...
Maar ... wees daarna niet verbaasd als de schakelpook een iets andere "stand" heeft. Het kleine beetje wat je onderaan "bij-last" heeft wèl gevolgen voor de stand van bovenkant van je pook ... 't is maar dat je het weet ...
Zoooo ... en dan nú de weerberichten voor morgen ...
Succes !
Gert
P.S.: klinkt misschien een beetje flauw, die "Tip van Theo", maar: "Ere wie ere toekomt" ! Uiteindelijk delen we allemaal dezelfde passie maar zijn niet allemaal met dezelfde "twee rechterhanden" geboren ...
oh ja, vóór ik het vergeet:
tip 1: ikzelf heb met een sterke magneet uiteindelijk die halve kogels onderuit de versnellingsbak "gevist". Die magneet heb ik óók gebruikt om die frictiering weer op z'n plaats te krijgen want je hebt nauwelijks ruimte om ergens je vingers onder te krijgen (wederom een tip van eerdergenoemde Theo Joosten) .
tip 2: bij het plaatsen van de nieuwe lagers niet proberen om alles in één keer te plaatsen. Je hoeft meer een béétje scheef te zitten en de kogels schieten alle kanten op. Heb zelf éérst de binnenste lagerring om de as geschoven, toen de kogels met flink wat lagervet in de nylon ring "geplakt", deze op z'n plaats gezet en vervolgens de buitenste lagerring er voorzichtig "ingetikt".
tip 3: als de zaak eenmaal dicht zit, vergeet dan niet om de moeren van de tandwielassen te borgen ! Als je het bovendeksel van de versnellingsbak er nog even af laat kun je met een stevige schroevendraaier de assen laten draaien (middels de tandwielen waarin je je schroevendraaier plaatst) waardoor je alle 4 de borgingen van die moeren kunt bewerken.
tip 5: als je de boel tóch open hebt liggen, kijk dan nog even naar de pen onderaan jouw schakelpook (die de schakelvorken bediend dus). Vaak is die aan beide zijden flink ingesleten. Bij mij dus óók en ik heb die pen weer "op-gelast" - en geslepen totdat 'ie weer het juiste formaat had (en je raad het al: alwéér een "Tip van Theo"). Het voorkomt ("for the time being ...") dat je ooit ergens stil komt te staan met een schakelpook die volledig nutteloos is ...
Maar ... wees daarna niet verbaasd als de schakelpook een iets andere "stand" heeft. Het kleine beetje wat je onderaan "bij-last" heeft wèl gevolgen voor de stand van bovenkant van je pook ... 't is maar dat je het weet ...
Zoooo ... en dan nú de weerberichten voor morgen ...



Succes !
Gert
P.S.: klinkt misschien een beetje flauw, die "Tip van Theo", maar: "Ere wie ere toekomt" ! Uiteindelijk delen we allemaal dezelfde passie maar zijn niet allemaal met dezelfde "twee rechterhanden" geboren ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Ik zou graag de bijbehorende foto's willen plaatsen maar heb ze niet meer! 

-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Beste Ottje,
Super bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Het is me helemaal duidelijk waar ik tijdens het monteren de lagers op moet letten. Maar om te beginnen weet ik nu ook dat ik niet perse de motor en de bak hoef uit te bouwen om het achterdeksel te verwijderen, want zover was ik nog niet. Ik ga dus eerst jouw gouden "een-deuk-rammen-tip" toepassen.
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.
Groeten,
Erik
Super bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Het is me helemaal duidelijk waar ik tijdens het monteren de lagers op moet letten. Maar om te beginnen weet ik nu ook dat ik niet perse de motor en de bak hoef uit te bouwen om het achterdeksel te verwijderen, want zover was ik nog niet. Ik ga dus eerst jouw gouden "een-deuk-rammen-tip" toepassen.
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.
Groeten,
Erik
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Erik
Succes en ...gewoon niet opgeven ! Ben benieuwd naar jóuw ervaringen.
En die foto's van mij ... ff geduld hebben ...
Je weet nóóit, het leven is vól verrassingen !
Gert
(06-48183467)
Succes en ...gewoon niet opgeven ! Ben benieuwd naar jóuw ervaringen.
En die foto's van mij ... ff geduld hebben ...
Je weet nóóit, het leven is vól verrassingen !

Gert
(06-48183467)
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Verrassing! (foto's van Otje)
- Bijlagen
-
- IMG_2968.jpg (118.47 KiB) 36545 keer bekeken
-
- IMG_2970.jpg (131.47 KiB) 36545 keer bekeken
Laatst gewijzigd door HYvonne op ma aug 23, 2010 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Ik heb er vandaag en morgen voor uitgetrokken. Ik heb de tekst, de foto's en de bijbehorende beschrijvingen in het werkplaatshandboek afgedrukt en ga nu direct aan de slag.
Groeten,
Erik
Groeten,
Erik
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Succes! En niet vergeten foto's te maken;)
Altijd handig voor hier op het forum
Altijd handig voor hier op het forum
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
De situatie is als volgt:
Ik heb de lagers eruit. De bovenste gingen eenvoudig: gewoon met een schroevendraaier eruit tikken. De onderste was wat lastiger maar met beitel en schroevendraaier ging toch ook dat vrij gemakkelijkk. Helaas verschoof de bovenste as zodanig in de bak (in de richting van het buitense deksel) dat de staafjes die aan de motor-zijde als een soort lager dienen allemaal in onder in de bak met olie vielen. Gelukkig kon ik deze met een magneet weer opvissen.
Vraag: is er een aftappunt onder de bak waarmee je alle olie verwijderd? Ik kan die niet vinden, zodat de bak nu nog behoorlijk wat olie bevat die er niet is uitgestroomd toen ik het achterdeksel verwijderde.
Toen ik het achterdeksel verwijderde, zag ik dat de borgmoer van de onderste as was losgedraaid. De as draaide dus als het ware "los" in het lager. Geen wonder dat er een aantal kogels waren verdwenen en de bak zo'n raar geluid maakte. Helaas was er ook ca. 0,5 cm draad van de onderste as "weg geslepen". Nu heb ik (voordat ik nieuwe lagers e.d. bestel) eerst geprobeerd om de goede bovenste borgmoer op de onderste as waarvan de eerste 0,5 cm kaal is te draaien. Dat lukt dus absoluut niet!
Vraag: is er een manier om een goede moer op een as te draaien waarvan het eerste deel slecht (kaal) is? Ik hoop op een gouden tip.
Erik
Ik heb de lagers eruit. De bovenste gingen eenvoudig: gewoon met een schroevendraaier eruit tikken. De onderste was wat lastiger maar met beitel en schroevendraaier ging toch ook dat vrij gemakkelijkk. Helaas verschoof de bovenste as zodanig in de bak (in de richting van het buitense deksel) dat de staafjes die aan de motor-zijde als een soort lager dienen allemaal in onder in de bak met olie vielen. Gelukkig kon ik deze met een magneet weer opvissen.
Vraag: is er een aftappunt onder de bak waarmee je alle olie verwijderd? Ik kan die niet vinden, zodat de bak nu nog behoorlijk wat olie bevat die er niet is uitgestroomd toen ik het achterdeksel verwijderde.
Toen ik het achterdeksel verwijderde, zag ik dat de borgmoer van de onderste as was losgedraaid. De as draaide dus als het ware "los" in het lager. Geen wonder dat er een aantal kogels waren verdwenen en de bak zo'n raar geluid maakte. Helaas was er ook ca. 0,5 cm draad van de onderste as "weg geslepen". Nu heb ik (voordat ik nieuwe lagers e.d. bestel) eerst geprobeerd om de goede bovenste borgmoer op de onderste as waarvan de eerste 0,5 cm kaal is te draaien. Dat lukt dus absoluut niet!
Vraag: is er een manier om een goede moer op een as te draaien waarvan het eerste deel slecht (kaal) is? Ik hoop op een gouden tip.
Erik
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vervangen onderste versnellingsbaklager
Geen gouden tip, maar in het uiterste geval is een kwestie van met een tapset een nieuwe schroefdrad snijden, alleen heb je dan dus een kleinere moer nodig.ahjolink schreef:Vraag: is er een manier om een goede moer op een as te draaien waarvan het eerste deel slecht (kaal) is? Ik hoop op een gouden tip.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald