Hoek van de karterpan afgebroken

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Hoek van de karterpan afgebroken

Bericht door Gerben »

Hallo allemaal,

Natuurlijk hebben we het allemaal wel eens gehad. Een afgebroken hoek van de karterpan.
De karterpan lekt niet. Maar ik vraag me af hoe dit kon gebeuren. Het is het hoekje links dat met een bout met een vierkant vlak wordt wastgezet aan het koppelingshuis. De vraag daarna is of ik hier mee kan doorrijden zonder echt in de problemen te komen.
Onze HY heeft bijna drie jaar op stalling gestaan. Eén achterrem zat muurvast waardoor het enorm bonkte bij het optrekken. Na het wisselen van remcylinders (de andere kant lekte gigantisch) is het gebonk weg (de drukgroep is waarschijnlijk inmiddels ook weer roestvrij.
Kan dit gebonk de oorzaak zijn geweest? Het is een nieuw breukvlak, dus pas gebeurd.

Heb ik nog een APK vraag. Moet de opstap (tree-plank in orde zijn? Er is ietwat weggeroest ende apk keuringsmeester zegt dat dat in orde moet zijn.

Groeten en ik hoop op nuttige reakties en hoop jullie te zien op de wereldmeeting in Kelso. (Ja, ik heb nog 10 dagen voor de apk, tijd zat......)

Gerben
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: Hoek van de karterpan afgebroken

Bericht door LEiPiE »

Gerben schreef: Heb ik nog een APK vraag. Moet de opstap (tree-plank in orde zijn? Er is ietwat weggeroest ende apk keuringsmeester zegt dat dat in orde moet zijn.
Ik heb pas een APK handboek uit 2003 op de kop getikt en daarin staat voornamelijk dat de wiel- en zijdelingse afscherming goed moet zijn (artikel 5.2.48), misschien dat ze daar op doelen?
Of beter: 5.2.48.6 zegt dat geen enkel deel aan de buitenzijde zo mag zijn gecorrodeerd dat er gevaar is dat dit losraakt.

Maar goed, misschien dat iemand hier een betere verklaring heeft, ben ook maar een hobbyist die bij de kringloop een APKmap zag liggen :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Gerben »

Hy's door de APK. Mag in het vervolg om de twee jaar.
Wat de afgebroken hoek van de karterpan betreft, heb ik geen reakties.

Het bonkend optrekken in de één zal door olie komen. Om de oliekeerring voorop achter de poelie te vernieuwen zei iemand me ooit eens dat de koppeling dan ingetrapt moet zijn en blijven )stuk touw erom. Dat zou zijn omdat een metaal plaatje (oliekeerplaatje?) anders uit positie kan raken waardoor je hele motor zal gaan zodra je die weer gebruikt.
Graag wil ik hier het fijne van weten. Wie kan mij wijzer maken?

Groeten.
(ik ga komende donderdag naar Schotland, hoop veel HY's te zien)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Er mogen zeker aan de voorkant geen scherpe delen bevinden,maar de
treeplank is geen dragen gedeelte,dus als je hem verwijderd en glad met
bv.een strip kunnen ze er niets tegenin brengen.Qua roestschade is het
hele voorscherm maar 1 eenheid(2eenheden is afkeur)dus een stukje van je voorschem af,maakt niets uit.Als het maar glad is.En dus geen letsel kan toebrengen bij een aanrijding.
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Gerben »

Beste lezers,

Ik ben terug uit Schotland. Mooi nog een Zweed kunnen helpen om op tijd zijn HY naar de haven van Newcastle te slepen..... Die ontsteking ook.

Ik ga de motor uitbouwen. Ik kreeg van een Hongaarse HY-bezitter de oliekeerring voor de versnellingsbak.

Einde van dit verhaal. Ik ga een nieuwe vraag stellen over een nieuwe drukgroepset die na 700 kilometer is gaan slippen.

Vriendelijke groeten,

Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Gerben.
Snel gaan sparen voor een 123 ontsteking.(nooit geen omkijken meer naar) De koppeling,Was de vrije slag genoeg?De motor hoeft er niet voor
uit maar 20 cm naar voor is genoeg.Misschien nog garantie op het set.
Plaats reactie