Waarschijnlijk lekke koppakking

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
BartO
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Waarschijnlijk lekke koppakking

Bericht door BartO »

Beste mede HY rijders,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een verlengde HY uit 1972. Rijden doet hij prima naar mijn beleving maar hij lekt ook wat olie. Na een blik in de radiateur lijkt het of de koppakking lekt. Nu wil ik mijn eerste reparatieervaring geen drama maken dus wil ik jullie graag om advies vragen. Hoe kun je het beste te werk gaan? Het is een 72 motor en ik heb een handboek. Maar is zo'n pakking goed te verkrijgen en waar begin je?

Alvast bedankt,

Bart
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Waarschijnlijk lekke koppakking

Bericht door Ree »

Hoi Bart,

Iedere HY verbuikt olie, dat betekent nog niet direct dat je koppaking lek is. Als al die olie ook daadwerkelijk in je koelsysteem komt moet het wel heel erg opvallen. Lekke koppakkingen komen sowieso niet zo heel vaak voor bij de HY. Als het gebeurt, vaak na een ernstige warmloper en dan moet je meer doen dan er alleen een nieuwe pakking tussen steken. Eerst dus met 100% zekerheid de diagnose stellen voordat je aan de slag gaat ;)

Je kan meten of er uitlaatgassen e.d. in het koelwater zitten. Daarvoor kan je een dhz kitje kopen, maar je kan het ook gewoon even bij een garage laten meten.

Grtn,

Ree
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Re: Waarschijnlijk lekke koppakking

Bericht door wpater »

Hoi Bart,

Ik heb ook een verlengde maar een 78,beetje olie moet je niet moeilijk over doen,gewoon weer aanvullen.
Zelf heb ik al eens een koppakking vervangen wat op zich vrij simpel is,maar zoals Ree al aangaf moet je wel zeker van de diagnose zijn want als je eenmaal begint kom je altijd meer tegen en voor je het weet heb je je complete blok gereviseerd.(zoals ik).
Als je de koppakking gaat vervangen wil je waarschijnlijk ook je waterpomp reviseren (want die ligt dan toch los) en misschien wel de pakking van je kleppen,nieuwe bougie's,kabels,123 ignition enz.
Ik zou als ik jou was eerst lekker gaan rijden en wennen aan alle geluidjes,trillinkjes enz. en van de winter maar eens rustig kijken.
Voor iedere APK krijg je vanzelf een waslijstje wat je moet doen,en vaste prik zijn de remmen.
Lekker genieten en op dit forum vind je veel antwoorden (ook wel onzin maar het meeste klopt wel aardig).

gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Plaats reactie