Grotere bandenmaat en weggedrag
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Manuel
Dit is geen wishfull thinking.Je moet bedenken dat de auto is ontworpen
om een lading van 1500kg te transporteren,en ik spreek uit ervaring,dan
is de vering en de versnellingen ideaal.Maar ja,dat is verleden tijd.Nu
rijden ze allemaal met een veel lichtere auto,dus kan je met een wat grotere maat best confortabeler rijden,alleen klopt de kilometerteller niet
meer.Lees ook het gedeelte over "meer vermogen HY"
Dit is geen wishfull thinking.Je moet bedenken dat de auto is ontworpen
om een lading van 1500kg te transporteren,en ik spreek uit ervaring,dan
is de vering en de versnellingen ideaal.Maar ja,dat is verleden tijd.Nu
rijden ze allemaal met een veel lichtere auto,dus kan je met een wat grotere maat best confortabeler rijden,alleen klopt de kilometerteller niet
meer.Lees ook het gedeelte over "meer vermogen HY"
Ik kan je niet echt een antwoord geven omdat ik altijd met grotere banden gereden heb. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
In de eerste versnelling zou ik in ieder geval geen kleinere banden willen hebben. Deze is heel fel en relatief kort, dus kleinere banden hebben voor mij geen meerwaarde.
Bovenin de derde versnelling heeft het alleen maar voordelen. Een nadeel zal zijn dat je in de bergen eerder terug moet schakelen van zijn drie naar zijn twee, maar als dat sowieso moet gebeuren is het weer niet erg dat het eerder is gebeurt ;).
Door een beetje te anticiperen kan ik in ieder gaval op de snelwegen (in de bergen) altijd in zijn derde versnelling blijven (is wel zo veilig). Ik heb wel het vermoeden dat het maximale koppel geleverd wordt wanneer ik rond de 85 rij, terwijl het geluidsniveau een stuk aangenamer is wanneer ik 80 ga. Daarom rij ik meestal 80, behalve aan het begin van een klim (of als er vrachtverkeer is).
De enige nadelen die ik me kan bedenken zijn verzekeringstechnisch.
Als je echt nieuwschierig bent moet je het eens proberen! Banden omwisselen is niet zo veel moeite...
In de eerste versnelling zou ik in ieder geval geen kleinere banden willen hebben. Deze is heel fel en relatief kort, dus kleinere banden hebben voor mij geen meerwaarde.
Bovenin de derde versnelling heeft het alleen maar voordelen. Een nadeel zal zijn dat je in de bergen eerder terug moet schakelen van zijn drie naar zijn twee, maar als dat sowieso moet gebeuren is het weer niet erg dat het eerder is gebeurt ;).
Door een beetje te anticiperen kan ik in ieder gaval op de snelwegen (in de bergen) altijd in zijn derde versnelling blijven (is wel zo veilig). Ik heb wel het vermoeden dat het maximale koppel geleverd wordt wanneer ik rond de 85 rij, terwijl het geluidsniveau een stuk aangenamer is wanneer ik 80 ga. Daarom rij ik meestal 80, behalve aan het begin van een klim (of als er vrachtverkeer is).
De enige nadelen die ik me kan bedenken zijn verzekeringstechnisch.
Als je echt nieuwschierig bent moet je het eens proberen! Banden omwisselen is niet zo veel moeite...
-
- HY Forum Grootmeester
Wanneer je rijdt met banden die niet onder je auto horen kan de verzekering theoretisch hierover gaan zeuren wanneer je schade aanricht. Je moet immers rijden met de banden die onder de auto horen, en wanneer er andere onder zitten kan de verzekering proberen de schade niet te dekken.
De kans dat dit gebeurt is niet zo groot, maar de gevolgen wel.
Ree
De kans dat dit gebeurt is niet zo groot, maar de gevolgen wel.
Ree
-
- HY Forum Kenner
- Contacteer:
ik weet niet precies op welke gegevens die verzekeringsmaatschappij dan zou voortgaan maar volgens mij is de grote bandenmaat een officiele optie.
In het reparatie handboek HY staan in alle geval drie bandenmaten vermeld : 17-400 X , 19-400 en 19-400 X (vanaf 1968 wordt bandenmaat 19-400 vervangen door 19-400 C)
In het reparatie handboek HY staan in alle geval drie bandenmaten vermeld : 17-400 X , 19-400 en 19-400 X (vanaf 1968 wordt bandenmaat 19-400 vervangen door 19-400 C)
-
- HY Forum Grootmeester
banden en verzekering
Dat gedoe met de verzekering krijg je alleen als je niet passende banden er om doet. Zoals ene Tony hier ooit probeerde te vertellen, dat je wel 185 R 16 banden kon gebruiken. Da's lekker goedkoop.....tot je brokken krijgt....want die banden passen gewoon niet. 17 - 400 of 19 - 400 zijn in principe de passende banden voor de HY velg. Beide soorten worden nog steeds nieuw gemaakt. 17 - 400 kost ong 185 euro per stuk. Als je dan kijkt hoeveel jaar ze mee gaan, dan rijdt je nog goedkoop.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
-
- HY Forum Super Expert
-
- HY Forum Grootmeester
blij :-)
Hallo Aad
Fijn te horen dat je tevreden bent over de banden.
grts
Henk (HY)
Fijn te horen dat je tevreden bent over de banden.
grts
Henk (HY)
"voormalig eigenaar van"
Geert,
ik heb geen vredestein banden, maar Firestone 19x400 en ben daar erg tevreden over. ze zijn stiller dan de michelins en hebben meer profiel en dus ook een betere wegligging. voor mij geen michelin meer...
ik heb ook gehoord dat ze van dunlop te krijgen zijn.
Lex
ik heb geen vredestein banden, maar Firestone 19x400 en ben daar erg tevreden over. ze zijn stiller dan de michelins en hebben meer profiel en dus ook een betere wegligging. voor mij geen michelin meer...
ik heb ook gehoord dat ze van dunlop te krijgen zijn.
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Beginner
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer: