HY-genoten,
Ik ben al een hele dag bezig met het demonteren van de remtrommel (rechtsvoor) van mij HY.
Daarbij dient opgemerkt te worden dat ik weet dat er een linkse draad op de steekas aan die kant zit en ook dat er zes boutjes verwijderd moeten worden.
Samen met mij HY-maat(HenkHY) hebben we met de slagtrekker van allerlei krachten op de trommel losgelaten maar het geval wil van geen kant los. Daarbij zijn de schoenen geheel terug gesteld.
Het is nu zover dat de trommel ergens op vast stuit alsof er in de trommel een bout o.i.d. klem zit. De trommel draait nl. niet meer helemaal rond.
Inmiddels hebben we zo stevig door geslagen met de slagtrekker dat er een scheur in de trommel is gekomen. Geen probleem want we hebben nog trommels op voorraad.
De trommel laat echter op geen enkele wijze los.
Mijn vraag is nu: is er iemand die dit probleem herkent en wat hiervoor de oplossing kan zijn. De bedoeling is namelijk dat mijn HY z.s.m. weer op vier wielen kan staan en ook goed remt.
De reden voor het verwijderen van de trommel lag in het feit dat er speling op het lager zat/zit.
Groet'n uut 't Veen
Peter
remtrommelverwijderproblemen
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
remtrommelverwijderproblemen
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Het probleem heb ik ook een keer gehad. Bij mij was het probleem dat de trommels zover uitgesleten waren (1 a 2 mm) terwijl dat niet helemaal tot aan de rand was gebeurd. Daarom stond er een opstaande rand aan de buitenkant van de trommel. De remschoenen wilde niet verder ingetrokken worden, aangezien de remcilinders helemaal vastgeroest zaten.
Ik hoop voor je dat je niet precies hetzelfde probleem hebt, aangezien de oplossing behoorlijk vervelend was. De ankerplaat moest verbogen worden, om daarna met een snijbrander het één en ander te verwijderen (één remcilinder moest kapot gemaakt worden). Dat was al met al wel een interessante cursus remrevisie moet ik zeggen...
Ik hoop voor je dat je niet precies hetzelfde probleem hebt, aangezien de oplossing behoorlijk vervelend was. De ankerplaat moest verbogen worden, om daarna met een snijbrander het één en ander te verwijderen (één remcilinder moest kapot gemaakt worden). Dat was al met al wel een interessante cursus remrevisie moet ik zeggen...
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
vervolg remtrommel
Beste Hygenoten,
Inmiddels ben ik een dag verder en heb een hoop zweet verloren.
Ik kan ook al meedelen dat het niet lag aan de rand in de trommels want in de trommel was alles mooi glad.
Hoe ik dat weet volgt nu:
Ik heb eerste met alle kracht(+slagtrekker) geprobeerd om de trommel er af te slaan. Het enige dat ik bereikte was een hoop vochtverlies en verder niets.
Omdat de trommel al gescheurd was en omdat er al wielbouten loszaten, besloot ik om de trommel zelf te "demonteren"; m.b.v. een haakse slijper en een dunne schijf werd de trommel ingeslepen. Vervolgens enige ferme tikken met een bankhamer en de trommel hing in diverse stukken. Maar nog steeds niet los. Dus die stukken weggehaald en nu zit er nog "slechts" het deel waarin de zes boutjes zitten In het midden de steekas) + een gedeelte waarin de wielbouten zaten. En uiteraard inmiddels een hoop speling op het lager; ik hoop dat het lagerhuis nog heel is.
Eigenlijk was ik het zo tegen 17.00 helemaal zat en daarom heb ik de boel even de boel gelaten. Morgen is er weer een dag zal ik maar zeggen.
Mocht er iemand nog tips hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Groet'n uut 't veen
Hypeter
Inmiddels ben ik een dag verder en heb een hoop zweet verloren.
Ik kan ook al meedelen dat het niet lag aan de rand in de trommels want in de trommel was alles mooi glad.
Hoe ik dat weet volgt nu:
Ik heb eerste met alle kracht(+slagtrekker) geprobeerd om de trommel er af te slaan. Het enige dat ik bereikte was een hoop vochtverlies en verder niets.
Omdat de trommel al gescheurd was en omdat er al wielbouten loszaten, besloot ik om de trommel zelf te "demonteren"; m.b.v. een haakse slijper en een dunne schijf werd de trommel ingeslepen. Vervolgens enige ferme tikken met een bankhamer en de trommel hing in diverse stukken. Maar nog steeds niet los. Dus die stukken weggehaald en nu zit er nog "slechts" het deel waarin de zes boutjes zitten In het midden de steekas) + een gedeelte waarin de wielbouten zaten. En uiteraard inmiddels een hoop speling op het lager; ik hoop dat het lagerhuis nog heel is.
Eigenlijk was ik het zo tegen 17.00 helemaal zat en daarom heb ik de boel even de boel gelaten. Morgen is er weer een dag zal ik maar zeggen.
Mocht er iemand nog tips hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Groet'n uut 't veen
Hypeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
Beste HY-genoten,
Er is inmiddels een tijdje voorbij gegaan m.b.t. het laatste bericht over de niet te verwijderen remtrommel(+lager) van de HY.
Ik heb nu het volgende gedaan: de complete wielophanging vervangen( dus fusees los, stuurstanglos, remslang los en handremkabel uiteraard en vervolgens van een donor/sloop-NEBA-met-HY-onderstel e.e.a. gedemonteerd en overgeplaatst op mijn HY.
Volgend probleem is dat de remzuigers blijven hangen (oorzaak is niet een verstopte remslang want die zijn nog vrij nieuw!) maar daar komen we de komende weken wel uit.
Mochten er toch nog andere suggesties zijn voor het hangen blijven van de zuigers in de remcilinders dan hoor(lees:lees) ik dat graag,
Groet'n uut 't veen
HYpeter
Er is inmiddels een tijdje voorbij gegaan m.b.t. het laatste bericht over de niet te verwijderen remtrommel(+lager) van de HY.
Ik heb nu het volgende gedaan: de complete wielophanging vervangen( dus fusees los, stuurstanglos, remslang los en handremkabel uiteraard en vervolgens van een donor/sloop-NEBA-met-HY-onderstel e.e.a. gedemonteerd en overgeplaatst op mijn HY.
Volgend probleem is dat de remzuigers blijven hangen (oorzaak is niet een verstopte remslang want die zijn nog vrij nieuw!) maar daar komen we de komende weken wel uit.
Mochten er toch nog andere suggesties zijn voor het hangen blijven van de zuigers in de remcilinders dan hoor(lees:lees) ik dat graag,
Groet'n uut 't veen
HYpeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"