Remdruk in Bar?
-
- HY Forum Expert
- Kenteken: NV-12-ZR
Remdruk in Bar?
Heeft iemand enig idee tot hoeveel Bar de remdruk kan oplopen bij een HY?
Groeten Willem
Groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
zonnegeel.
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Remdruk in Bar?
Hi Willem,
Is wel uit te rekenen als je de diameter van de remcylinder weet en bepaald met hoeveel gewicht je die zuiger indrukt.
1) Formule: P = F / A [N/m2]
Druk P wordt uitgedrukt in 'Pascal' of N/m2 => 1 Bar = 100.000 Pa
Kracht F wordt uitgedrukt in Newton => 1 kg = ~ 10 N
oppervlakte A wordt uitgedrukt in m2
Formule oppervlakte remcylinder is A = Pi * r2 (straal r = 1/2 d (iameter))
Uitkomst van formule 1 delen door 100.000 en je krijgt de druk.
Gr, M
Is wel uit te rekenen als je de diameter van de remcylinder weet en bepaald met hoeveel gewicht je die zuiger indrukt.
Gr, M
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 69EB29
Matthijs164 schreef:Hi Willem,
Gr, M
En die F is afhankelijk van de gespierdheid van je been

Ben vooral benieuwd naar de reden van de vraag.
-
- HY Forum Expert
Ik denk er over de remleidingen te vervangen voor RVS uitvoering,die wil ik dus zelf maken/buigen maar dan liever een iets grotere diamter dan de standaard.
Waarom ik de druk wil weten is voor de overgangsverbinding van RVS naar de gewone koppeling (wartel met rubbertje).
Bedankt voor de formule maar ik denk dat ik er een meter aan hang om de praktijkwaarde te meten,de theoretische druk is lastig te bepalen als je niet de juiste input hebt,de kracht van het indrukken van het pendaal kan ik niet bepalen.
Ik moet dan eerst bepalen hoeveel Newton ik met mijn voet geef,daarna de overbrenging vanhet pendaal uitrekenen,vervolgens de bovenstaande formule gebruiken om de uitkomst te krijgen.
Ik wacht nog even op iemand die ervaring er mee heeft en gewoon een gatal kan noemen.
(ja ik weet dat het de makkkelijkste weg is).
gr Willem
Waarom ik de druk wil weten is voor de overgangsverbinding van RVS naar de gewone koppeling (wartel met rubbertje).
Bedankt voor de formule maar ik denk dat ik er een meter aan hang om de praktijkwaarde te meten,de theoretische druk is lastig te bepalen als je niet de juiste input hebt,de kracht van het indrukken van het pendaal kan ik niet bepalen.
Ik moet dan eerst bepalen hoeveel Newton ik met mijn voet geef,daarna de overbrenging vanhet pendaal uitrekenen,vervolgens de bovenstaande formule gebruiken om de uitkomst te krijgen.
Ik wacht nog even op iemand die ervaring er mee heeft en gewoon een gatal kan noemen.
(ja ik weet dat het de makkkelijkste weg is).
gr Willem
La tête dans les nuages
zonnegeel.
zonnegeel.
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Willem.
Ik ben wel uit de oude school,maar de wettelijke pedaaldruk is 50kg di.500N dacht ik.Maar drukken in een afgesloten systeem planten zich onveranderd voort (Wet v.Boyle).Dan maakt de dikte van de leiding toch niet zo belangrijk,mits die maar dikker is als het gaatje in de remcilinder,want ik denk dat je daar de kleinste diameter heb.
Hopenlijk is dit waar je op gewacht heb.
Ik ben wel uit de oude school,maar de wettelijke pedaaldruk is 50kg di.500N dacht ik.Maar drukken in een afgesloten systeem planten zich onveranderd voort (Wet v.Boyle).Dan maakt de dikte van de leiding toch niet zo belangrijk,mits die maar dikker is als het gaatje in de remcilinder,want ik denk dat je daar de kleinste diameter heb.
Hopenlijk is dit waar je op gewacht heb.

Het omrekenen van de kracht ten gevolge van de verschillende armen rond het pedalensysteem is niet zo lastig op te lossen. Het pedaal geef je een kracht van 50 kg over 20 centimeter.
Ik weet niet hoeveel de plunjer van de hoofdremcilinder kan worden ingedrukt, maar stel dat dit 2 centimeter is, dan is de kracht aan die kant van het systeem 500 kg vanwege de hefboomwerking. Als je die 5000 newton deelt door het oppervlak van de cylinder heb je de druk in de cylinder en dus in de rest van je systeem.
Ik weet niet hoeveel de plunjer van de hoofdremcilinder kan worden ingedrukt, maar stel dat dit 2 centimeter is, dan is de kracht aan die kant van het systeem 500 kg vanwege de hefboomwerking. Als je die 5000 newton deelt door het oppervlak van de cylinder heb je de druk in de cylinder en dus in de rest van je systeem.
-
- HY Forum Expert
Gerard het gaat mij niet zozeer om een dikkere leiding maar ik heb nu eenmaal die leiding liggen en dacht dit misschien te kunnen gebruiken,het was niet mijn bedoeling een natuur/wiskundig forum op de starten.
Als iemand nu iets had gezegt in de trant van 20 bar of 200 bar dan kon ik daar iets meer mee.
En ja de wet van Boyle ken ik ook, en die guy van een lussac ook,maar ik ben iets meer van de praktijk en niet van het berekenen.
Ik ga de druk wel een keer meten met een meter,dat vind ik veiliger dan dat ik het uit reken.
Allemaal bedankt voor de reactie's
Groeten Willem
Als iemand nu iets had gezegt in de trant van 20 bar of 200 bar dan kon ik daar iets meer mee.
En ja de wet van Boyle ken ik ook, en die guy van een lussac ook,maar ik ben iets meer van de praktijk en niet van het berekenen.
Ik ga de druk wel een keer meten met een meter,dat vind ik veiliger dan dat ik het uit reken.

Allemaal bedankt voor de reactie's
Groeten Willem
La tête dans les nuages
zonnegeel.
zonnegeel.
Voor de apk mag je met max 70kg bij een grijs kenteken en 50kg bij een geel kenteken op het pedaal drukken om de benodigde remvertraging te halen.
Ik zou daar een beetje boven gaan zitten en dan de druk meten.
Ik zou daar een beetje boven gaan zitten en dan de druk meten.