Deuken in het chassis

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 309
Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
Kenteken: NH-81-JK
Locatie: Oterleek

Deuken in het chassis

Bericht door hyliner »

Zoals jullie weten kun je een HY niet overal zomaar opkrikken, er ontstaat al gauw een deuk in het chassis.
De originele kriksteunen zijn niet altijd betrouwbaar en bij de APK moet de boel toch omhoog voor wiellager- en remmencontrole.
De hydraulische krik die in een hefbrug zit ingebouwd en dan onder je achteras wordt gezet is berucht, achteras schijnt te knikken :( (zelf nog niet meegemaakt gelukkig).
Ikzelf weet heel goed een HY op te krikken zonder schade, maar die garages.....
HY's vertonen vaak sporen van onoordeelkundig opkrikken.

Zo ook bij de mijne. Mijn bus is 42 jaar oud en heeft dus al heel wat meegemaakt.
Achter in de langsbalk terhoogte van de benzinetank zit een lichte deuk in het chassis. Kennelijk heeft een ondersteunend stuk hout niet helemaal goed gezeten.

Kunnen lichte deukjes problemen geven bij de APK?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Deuken in het chassis

Bericht door LEiPiE »

In afwachting van een meer onderbouwd antwoord door de residente keurmeesters en politiemensen: nee, ik denk niet dat het problemen geeft.
APK eist voornamelijk dat er niks doorgeroest is en alles nog in juiste vorm is (kwa rechtzijn e.d.). Tenzij de balk echt geknikt is zal een deuk geen probleem zijn.
Mijn saxo heeft ook wat balkjes in de bodem die er sterk uitzagen maar bij opkrikken dat dus niet bleken en er nu dus een mooie deuk in zit in de vorm van mijn krik :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Deuken in het chassis

Bericht door ed-hz »

Hoi,

mijn bus heeft ook een deuk in een chassisbalk. Bij de importkeuring van de RDW deden ze hier niet moeilijk over.
Later bij de APK was er wel een keurmeester die erover viel. Toen hij echter hoorde dat de RDW het goed vond, vond hij het ook wel best. Het hangt dus van de keurmeester en de deuk af.

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 408
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
Contacteer:

Re: Deuken in het chassis

Bericht door merdy »

maar wat zijn nu echt de alternatieve krikpunten.



rob. :wink:
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Deuken in het chassis

Bericht door LEiPiE »

Aan de voorkant gebruik ik meestal het punt waar de omhulsels van de torsieveren bij de rest van het paard komen. Tenminste, voor het laten rusten op assteunen. Om op te krikken gebruik ik het punt daar tussen in. Denk dat ik aan de achterkant ook de torsieveren (mis)bruik, maar dat weet ik eigenlijk niet eens uit m'n hoofd :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Deuken in het chassis

Bericht door Otje »

Om mijn bus te kunnen restaureren heb ik 'm met een garagekrik omhooggekrikt en op gestapelde houten balken gezet. Aan de voorzijde gebruikte ik het scharnierpunt van de voorwielophanging (triangle) en aan de achterzijde de buis van de torsievering (zo dicht mogelijk tegen de remtrommels aan). Daar heeft 'ie zo'n ruim drie jaar op gestaan en daar heeft 'ie niets van geleden ...
Het is wèl zo dat, als je het op die manier doet, je een behoorlijk eind moet "krikken" vóórdat de wielen van de grond komen. Maar het zijn stevige "opkrikpunten" gebleken.

Het punt dat Ewald gebruikt aan de voorkant (onder de dwarsbalk tussen de buizen van de torsieveren in) werd tijdens de fameuze remmencursussen van Tony en Harrie óók altijd gebruikt om de bussen "los van de hefbrug" te krijgen om aan de remmen te kunnen werken. Maar het is wèl lastiger om daar fatsoenlijk een gewone garagekrik onder te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie