Gerard Maas schreef:Zeker gezien het feit dat je nu al een kan synthetisch gebruikt heb,vind ik dat je het beste dat kan blijven gebruiken,want wisselen van soort olie is nooit prettig omdat je bij een verversing hem nooit helemaal leeg maakt.
Ik heb van de week met Ben Boortman en Leen APK een tijdje over olie in de HY gepraat. Ben heeft er een stuk over geschreven, ik zal nog navragen of het het naar me kan opsturen.
Kern van het verhaal is dat synthetische olie vuil in suspensie neemt, en een minerale olie vuil laat bezinken.
Onze motoren zijn ontwikkeld om vuil te laten bezinken in de carterpan (geen olifilter). Daarvoor is minerale olie vereist. Eigenlijk zou ongeveer iedere 100.000 km het carter gereinigd moeten worden.
Wanneer een synthetische olie gebruikt wordt, kan deze olie het bezonken goedje losweken en deeltjes door de motor laten dwalen.
Wat Leen me verder vertelde dat ik wel interessant vond, is dat de goedkope olies die je bv in bouwmarkten of bij de aldi ziet, gerecycled zijn. Het is alle ingezamelde olie bij elkaar (een mix van mineraal en synthetisch) gereinigd en ge-additieft. Je kan dus zeker niet zonder meer zeggen dat deze geen kwaad kunnen aan onze motor.
Groet,
Ree