Normale werktemperatuur benzinemotor.
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Normale werktemperatuur benzinemotor.
Ik wil mijn watertemperatuurmeter ijken. Mijn vraag is nu: Wat is de juiste watertemperatuur als de HY-78 motor onder normale omstandigheden de goede werktemperatuur heeft. Groet JOHN.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Temperatuur moet ongeveer 80 graden zijn. Uit mijn hoofd moet de thermostaat bij 80 graden geheel geopend zijn. Ik heb nog een goede thermostaat liggen.
Groeten,
Stef (stef.sep@wxs.nl)
Groeten,
Stef (stef.sep@wxs.nl)
HY '76
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Als ik met mooi weer 80 km/u rijd, geeft de meter inderdaad 80 graden aan. Dus dat klopt! Bedankt voor de reactie. Groet JOHN.Stef schreef:Temperatuur moet ongeveer 80 graden zijn. Uit mijn hoofd moet de thermostaat bij 80 graden geheel geopend zijn. Ik heb nog een goede thermostaat liggen.
Groeten,
Stef (stef.sep@wxs.nl)
Mij is ook geleerd dat het metertje op 80 graden moet staan.John schreef:Als ik met mooi weer 80 km/u rijd, geeft de meter inderdaad 80 graden aan. Dus dat klopt! Bedankt voor de reactie. Groet JOHN.
Wanneer het wat kouder is krijg ik hem vaak niet op temperatuur, ook niet wanneer ik de radiator afdek. Betekent dit dat het koelwater gewoon wat koeler is dan het mag zijn, of komt de motor dan ook niet op temperatuur?
Ik neem dat het geen probleem is, de thermostaat zit er niet voor niets in.
Is er dus een minumum aanbevolen tempteratuur van het koelwater? Ik neem aan dat alles boven de buitentemperatuur betekent dat de motor "op tempteratuur" is en dus okay.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Hysterren
De instructies volgend van een gewaardeerde oude rot Hyer, heb ik de temperatuur meter direct op het motorblok geplaatst.
Er zit een busje op de plaat van het blok waarin dit perfect past.
Om de reden dat, plaatsing op de bovenste waterslang een verzwakking van deze slang kan betekenen en slijtage op het bevestigingspunt 't hoogst is, is mij ontraden 't daar te plaatsen.
De temperatuur is 80 graden C. binnen een kleine twintig minuten en constant.
Graag technische reactie op de keuze.
Met vriendelijke groet.
De instructies volgend van een gewaardeerde oude rot Hyer, heb ik de temperatuur meter direct op het motorblok geplaatst.
Er zit een busje op de plaat van het blok waarin dit perfect past.
Om de reden dat, plaatsing op de bovenste waterslang een verzwakking van deze slang kan betekenen en slijtage op het bevestigingspunt 't hoogst is, is mij ontraden 't daar te plaatsen.
De temperatuur is 80 graden C. binnen een kleine twintig minuten en constant.
Graag technische reactie op de keuze.
Met vriendelijke groet.
Hy'sblij
--En welke sensor heb je daar dan ingedraaid? Daar is in dit forum al eerder over gepraat, het laatste advies was: eentje van een Ford Escort uit de jaren '70. Groet, JOHN--
Voor een paar pleurootjes gekocht bij een autoshop, equus (als ik mij goed herinner) was het merknaam. sensor met bedrading en metertje.
Metertje geeft op zich niet de exacte temperatuur aan, maar voldoet voor mij prima.
Voor wat neurootjes meer is een betere aan te schaffen, (naam vergeten, maar er zijn Hyers die hem gebruiken en er wellicht meer over kunnen vertellen)
Moet er wel bijvertellen dat plaatsing op het motorblok voor mij een eenvoudige keus was, omdat er een busje op de plaat zit van mijn Hy 78 uit 75 met een gereviseerde motor.
Met vriendelijke groet,
Voor een paar pleurootjes gekocht bij een autoshop, equus (als ik mij goed herinner) was het merknaam. sensor met bedrading en metertje.
Metertje geeft op zich niet de exacte temperatuur aan, maar voldoet voor mij prima.
Voor wat neurootjes meer is een betere aan te schaffen, (naam vergeten, maar er zijn Hyers die hem gebruiken en er wellicht meer over kunnen vertellen)
Moet er wel bijvertellen dat plaatsing op het motorblok voor mij een eenvoudige keus was, omdat er een busje op de plaat zit van mijn Hy 78 uit 75 met een gereviseerde motor.
Met vriendelijke groet,
Hy'sblij
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
.....Metertje geeft op zich niet de exacte temperatuur aan, maar voldoet voor mij prima.....
Maar volgens een andere enthousiaste forumbezoeker, met wie ik enkele weken geleden een soortgelijke discussie had, geeft die equus met een sensor van een oude Escort waarschijnlijk wel de juiste temperatuur aan. (Heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik niet zo vaak op de autosloop te vinden ben) Groet JOHN.
Maar volgens een andere enthousiaste forumbezoeker, met wie ik enkele weken geleden een soortgelijke discussie had, geeft die equus met een sensor van een oude Escort waarschijnlijk wel de juiste temperatuur aan. (Heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik niet zo vaak op de autosloop te vinden ben) Groet JOHN.
hallo John
met alle respect, maar volgens mij hebben jij en ik het over twee verschillende dingen.
ik heb het komplete setje(sensor met bedrading aan een metertje) voor weinig nieuw gekocht in een autoshop.
jij hebt het over een oud metertje van een escort van de autosloop misschien voor net zo weinig maar wel oud.
Met vriendelijke groet
met alle respect, maar volgens mij hebben jij en ik het over twee verschillende dingen.
ik heb het komplete setje(sensor met bedrading aan een metertje) voor weinig nieuw gekocht in een autoshop.
jij hebt het over een oud metertje van een escort van de autosloop misschien voor net zo weinig maar wel oud.
Met vriendelijke groet
Hy'sblij
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
....jij hebt het over een oud metertje ...
Nee, ik heb het ook over een standaard equus-metertje. Maar mijn probleem was om een sensor te vinden met de juiste schroefdraad en tegelijkertijd de juiste interne weerstand. Ik heb het enigszins opgelost door een variabele weerstand tussen de sensor (Ford Capri) en de meter te plaatsen. (Zie ook ELECTRISCH ALGEMEEN in dit forum).
M. vr. gr., JOHN
Nee, ik heb het ook over een standaard equus-metertje. Maar mijn probleem was om een sensor te vinden met de juiste schroefdraad en tegelijkertijd de juiste interne weerstand. Ik heb het enigszins opgelost door een variabele weerstand tussen de sensor (Ford Capri) en de meter te plaatsen. (Zie ook ELECTRISCH ALGEMEEN in dit forum).
M. vr. gr., JOHN
Hoi John
Sorry voor de vertraagde reactie, ik heb inmiddels een mooi aantal Hy kilometers achter de rug.
In mijn reactie ben ik vergeten te melden, dat ik een plaat van een "sloop" motor in mijn bezit kreeg.
In een busje op deze plaat paste de censor, als of 't ervoor gemaakt was.
Op deze manier werd het plaatsen van een weerstand omzeilt.
Met vriendelijke groet
Sorry voor de vertraagde reactie, ik heb inmiddels een mooi aantal Hy kilometers achter de rug.
In mijn reactie ben ik vergeten te melden, dat ik een plaat van een "sloop" motor in mijn bezit kreeg.
In een busje op deze plaat paste de censor, als of 't ervoor gemaakt was.
Op deze manier werd het plaatsen van een weerstand omzeilt.
Met vriendelijke groet
Hy'sblij