apk en stofhoezen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 103
Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
Locatie: arnhem
Contacteer:

apk en stofhoezen

Bericht door la souris »

mijn hy moet naar de apk maar nu is er een stofhoes van de aandrijfstang aan de kant van de motor af gescheurd. Nuhoorde ik laats dat er hoezen verkrijgbaar zijn waarvoor je niet de gehele aandrijfstang hoeft los te halen. Wie weet waar deze hoezen verkrijgbaar zijn en zijn deze apk goed. Alvast hartelijk dank La souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Bericht door ed-hz »

Hoi,

ik heb net een stofhoes aan de bakzijde vervangen, en ik vond het inderdaad een bere-klus. Je moet de hele as demonteren, maar ook de moer van de bovenste fusee en de spoorstang losmaken en dan krijg je de as er nog maar net uit met wat wrikken.

Een hoes zodat je niet alles hoeft te demonteren klinkt ideaal, maar hoe werkt dat dan?

Je kan alleen niet al het vuil en vies vet uit je tripoïde huis verwijderen en vervangen voor nieuwe als je de as niet demonteert.

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
Locatie: Tielt-winge België
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Voor moderne auto's bestaat zo'n systeem maar enkel voor de hoes aan de wielzijde.
Het blijft dus een helse klus om die van de bakzijde te vervangen. :(
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

stofhoezen stuurhuis

Bericht door rodeHY »

Hallo,

Voor het stuurhuis kun je ook de stofhoezen van een DS gebruiken. Deze zijn van leer gemaakt met een metalen spiraal er omheen. Te monteren zonder de boel los te moeten maken.

Groet,

Frank
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Paul L »

Hallo, vandaag was ik bij mijn APK garage voor een soort pre-apk keuring.
Hij had vraagtekens bij de lederen stuurhuis stofhoes, weet iemand wat de APK regels hierover zeggen en waar zou ik deze kunnen vinden, zodat ik deze aan hem kan laten lezen?


alvast bedankt
non, je ne regrette rien !!
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Re: apk en stofhoezen

Bericht door rodeHY »

Volgens mij is de DS destijds standaard met deze hoezen geleverd, dus of er iets specifieks over te vinden is (op papier) vraag ik me af. Ik wist dat bij mijn HY in ieder geval één hoes slecht werd, deze was namelijk ten prooi gevallen aan de alles vernietigende hitte van een uitlaatprobeerseltje. Ik had de nieuwe hoezen aan de keurmeester gegeven met het verzoek deze te monteren. Er is nooit één vraag over gesteld.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Boudewijn »

Die lederen hoezen zijn voor je stuurhuis. Daar gaat dit onderwerp volgens mij niet over, maar toch even een opmerking. Die lederen hoezen zijn voor de APK prima. Als je keurmeester er bedenkingen over heeft, dan kun je altijd vragen om een controleur van de RDW te laten komen. Dat geldt trouwens altijd als je van mening verschilt met de keurmeester. Alleen moet hij de auto dan wel officieel hebben afgekeurd (dus met rapport).

V.w.b. de aandrijfhoezen zijn er volgens mij geen z.g. deelbare hoezen. Die zijn er wel voor moderne auto's, maar zelf dan moet je erg goed opletten en alles moet absoluut vetvrij zijn omdat ze gelijmd worden. Zit er een beetje vet tussen, dan gaat het al mis. Voor de HY blijft het dus een ... klusje :cry: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Paul L
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
Locatie: Helenaveen

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Paul L »

Het gaat over de beide stuurstang hoezen, ik lees op de site van de RWD dat deze enkel deugdelijk moeten zijn bevestigd en moeten afdichten, dus deze hoes mag voor de APK geen probleem zijn.

bedankt voor de respons.
non, je ne regrette rien !!
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Boudewijn »

Ja, voor jouw gaat het om je stuurstanghoezen, maar La Souris heeft het over aandrijfas hoezen. En die is dit onderwerp toch begonnen :wink:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: apk en stofhoezen

Bericht door citroheeze »

Dan maar even alles op een rijtje

De deelbare [leer met klemmen] stuurhuishoezen passen op traction en HY, niet van de DS dus.

Voor de DS zijn er een tijd deelbare aandrijfashoezen geweest [oud model DS A-as] deze passen niet op de HY, waren ook geen succes.

Je kan ook de originele aandrijfas hoezen van HY met een scherp mes doorsnijden en op de as weer aan elkaar lijmen, alles goed vetvrij houden en de juiste lijm gebruiken.

Al met al, blijft het allemaal een beetje aanrommelen, en is er maar één goede manier gewoon die as loshalen en een originele hoes erop,

zie je ook meteen wat de staat van de tripoide koppeling is en kun je de boel weer lekker schoonmaken en daarna invetten.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Michiel M »

Dag,
Vanmiddag naar de keuring geweest. Afkeur op verschillende punten. Belangrijkste zijn versleten stuurkogel R.V., stofhoes stuurinrichting en stofhoes aandrijfas L.V. is compleet kapot gegaan (zie bijlage). Is er inmiddels een stofhoes voor de aandrijfas op de markt zodat niet de gehele as los gemaakt hoeft te worden? Zo nee, is dit een klusje waar je als amateurklusser aan kan beginnen achter in de tuin? Maw creëer ik direct een levensgevaarlijke situatie als ik bij de bevestiging zaken over het hoofd zie?

Mijn 2e vraag betreft het reparatieadvies: fusee- en stuurkogel linksvoor. Als de as voor de stofhoes toch compleet los gemaakt moet worden. Is het dan wijsheid dit ook gelijk aan te pakken?

Alvast weer bedankt voor reacties!

Michiel
Bijlagen
IMG-20180215-WA0003.jpeg
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: apk en stofhoezen

Bericht door JanW »

In de betere onderdelenzaken zijn deelbare hoezen voor zowel stuurstang als aandrijfassen voor modernere autos. Mogelijk is er een passende bij voor de traction?
wat Citroheeze al eerder adviseerde eeft ook mijn voorkeur, nl de boel loshalen, inspecteren en hoezen uit 1 stuk monteren.
Als er diverse hoezen defect zijn en kogels teveel speling hebben kun je beter alles in 1 keer aanpakken.
De kogels kun je misschien nog nastellen.
Of de klus voor een amateur in zijn tuintje te doen is hangt af van de kennis van die amateur en of hij over een goede krik en gereedschap beschikt, m.n. een goede kogeltrekker, ze kunnen soms heel vast zitten. Een werkplaatshandboek is eigenlijk een must.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1541
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: apk en stofhoezen

Bericht door ghys »

Het advies van goede krik is wel een goede. Is geen lichte wagen en als het een en ander vast zit wil je er niet onder komen door goedkoop krikje.

Zou ook alles loshalen in plaats van deelbare hoezen. Ooit eentje gebruikt op andere wagen die na verloop van tijd scheurde. Vet zat overal.
Alles is te doen met kennis tijd en gereed schap
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: apk en stofhoezen

Bericht door JanW »

Kortgeleden had ik de Betaillere op blokken staan. Om die te verwijderen pakte ik even snel een 2 tons Gammakrik. Voor mijn nieuwsgierigheid wilde ik de stabiliteit testen en schudde LICHT aan de bus. De krik vouwde braaf dubbel en had een compleet ander model gekregen. Gelukkig geen schade want de wielen waren nog gemonteerd.
Dus zorg voor een ECHTE krik en gebruik stevig stophout, liefst tropisch. En reken maar dat je in het vuur van het spel stevig gaat rukken aan de kogels als ze niet los willen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: apk en stofhoezen

Bericht door Otje »

Een werkplaatshandboek is eigenlijk een must.
Ergo: een absolute voorwaarde om überhaupt aan de klus te kunnen beginnen. Zie hoofdstuk H78.372.
Heb toevallig deez' exercitie vorig najaar zelf bij Otje moeten uitvoeren ... óók gewoon onder een plastic tent in m'n achtertuin op een vloertje van trottoirtegels ...
Stofhoezen doorsnijden en wederom vastlijmen: hoef je absoluut niet aan te denken; de aandrijfas-hoezen (bakzijde alswel wielzijde) zijn van een dergelijk stug en dik rubber dat zo'n lijmverbinding uiteindelijk niet bestendig is.
De aandrijfassen moeten worden gedemonteerd teneinde de tripodes van de assen af te kunnen trekken (vereist een drukpers) zodat de stofhoezen (zowel van de bak- als van de wielzijde) er vervolgens overheen geschoven kunnen worden.
In deze oefening kan dan meteen de (eventuele) vervanging van de fuseekogels worden inbegrepen. Enig professioneel gereedschap (doppen, steek-ringsleutels alsmede hulp-gereedschappen) is wel vereist. Tevens kan alsdan de staat van de tripodehuizen worden gecontroleerd.
V.w.b. de stuurstangstofhoezen: de bij het HY-team verkrijgbare lederen vervangings-exemplaren zijn RDW-goedgekeurd, daarbij is géén "sleutelwerk" vereist.
Aangezien het gehele "voorwiel-geneuzel" wordt gedemonteerd is het absoluut noodzakelijk de wagen - na het opkrikken - aan de voorzijde stevig te stutten !
Tevens benodigd: flinke portie geduld en doorzettingsvermogen !
Succes !

P.S.: let op dat je de linker- en de rechter aandrijfas niet verwisseld en verkeerd om terug inbouwt ... in verband met de uiteindelijk te monteren as-moeren (linkse en rechtse schroefdraad !) ...
Bijlagen
DSC02006 Onmisbaar tool voor loshalen stuurkogels.jpg
DSC02044 Aandrijfassen gereviseerd.jpg
DSC02049 - fris en fruitig, klaar voor montage.jpg
DSC02052 - van magazHYn geleend tooltje voor het afstellen van de opsluitmoer van de fusee-pen met schalen.jpg
DSC02057 - laatste loodjes ....jpg
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Plaats reactie