apk en stofhoezen
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
apk en stofhoezen
mijn hy moet naar de apk maar nu is er een stofhoes van de aandrijfstang aan de kant van de motor af gescheurd. Nuhoorde ik laats dat er hoezen verkrijgbaar zijn waarvoor je niet de gehele aandrijfstang hoeft los te halen. Wie weet waar deze hoezen verkrijgbaar zijn en zijn deze apk goed. Alvast hartelijk dank La souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Hoi,
ik heb net een stofhoes aan de bakzijde vervangen, en ik vond het inderdaad een bere-klus. Je moet de hele as demonteren, maar ook de moer van de bovenste fusee en de spoorstang losmaken en dan krijg je de as er nog maar net uit met wat wrikken.
Een hoes zodat je niet alles hoeft te demonteren klinkt ideaal, maar hoe werkt dat dan?
Je kan alleen niet al het vuil en vies vet uit je tripoïde huis verwijderen en vervangen voor nieuwe als je de as niet demonteert.
Groeten,
Edwin.
ik heb net een stofhoes aan de bakzijde vervangen, en ik vond het inderdaad een bere-klus. Je moet de hele as demonteren, maar ook de moer van de bovenste fusee en de spoorstang losmaken en dan krijg je de as er nog maar net uit met wat wrikken.
Een hoes zodat je niet alles hoeft te demonteren klinkt ideaal, maar hoe werkt dat dan?
Je kan alleen niet al het vuil en vies vet uit je tripoïde huis verwijderen en vervangen voor nieuwe als je de as niet demonteert.
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
stofhoezen stuurhuis
Hallo,
Voor het stuurhuis kun je ook de stofhoezen van een DS gebruiken. Deze zijn van leer gemaakt met een metalen spiraal er omheen. Te monteren zonder de boel los te moeten maken.
Groet,
Frank
Voor het stuurhuis kun je ook de stofhoezen van een DS gebruiken. Deze zijn van leer gemaakt met een metalen spiraal er omheen. Te monteren zonder de boel los te moeten maken.
Groet,
Frank
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: apk en stofhoezen
Hallo, vandaag was ik bij mijn APK garage voor een soort pre-apk keuring.
Hij had vraagtekens bij de lederen stuurhuis stofhoes, weet iemand wat de APK regels hierover zeggen en waar zou ik deze kunnen vinden, zodat ik deze aan hem kan laten lezen?
alvast bedankt
Hij had vraagtekens bij de lederen stuurhuis stofhoes, weet iemand wat de APK regels hierover zeggen en waar zou ik deze kunnen vinden, zodat ik deze aan hem kan laten lezen?
alvast bedankt
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: apk en stofhoezen
Volgens mij is de DS destijds standaard met deze hoezen geleverd, dus of er iets specifieks over te vinden is (op papier) vraag ik me af. Ik wist dat bij mijn HY in ieder geval één hoes slecht werd, deze was namelijk ten prooi gevallen aan de alles vernietigende hitte van een uitlaatprobeerseltje. Ik had de nieuwe hoezen aan de keurmeester gegeven met het verzoek deze te monteren. Er is nooit één vraag over gesteld.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: apk en stofhoezen
Die lederen hoezen zijn voor je stuurhuis. Daar gaat dit onderwerp volgens mij niet over, maar toch even een opmerking. Die lederen hoezen zijn voor de APK prima. Als je keurmeester er bedenkingen over heeft, dan kun je altijd vragen om een controleur van de RDW te laten komen. Dat geldt trouwens altijd als je van mening verschilt met de keurmeester. Alleen moet hij de auto dan wel officieel hebben afgekeurd (dus met rapport).
V.w.b. de aandrijfhoezen zijn er volgens mij geen z.g. deelbare hoezen. Die zijn er wel voor moderne auto's, maar zelf dan moet je erg goed opletten en alles moet absoluut vetvrij zijn omdat ze gelijmd worden. Zit er een beetje vet tussen, dan gaat het al mis. Voor de HY blijft het dus een ... klusje
.
V.w.b. de aandrijfhoezen zijn er volgens mij geen z.g. deelbare hoezen. Die zijn er wel voor moderne auto's, maar zelf dan moet je erg goed opletten en alles moet absoluut vetvrij zijn omdat ze gelijmd worden. Zit er een beetje vet tussen, dan gaat het al mis. Voor de HY blijft het dus een ... klusje

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: apk en stofhoezen
Het gaat over de beide stuurstang hoezen, ik lees op de site van de RWD dat deze enkel deugdelijk moeten zijn bevestigd en moeten afdichten, dus deze hoes mag voor de APK geen probleem zijn.
bedankt voor de respons.
bedankt voor de respons.
non, je ne regrette rien !!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: apk en stofhoezen
Ja, voor jouw gaat het om je stuurstanghoezen, maar La Souris heeft het over aandrijfas hoezen. En die is dit onderwerp toch begonnen 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: apk en stofhoezen
Dan maar even alles op een rijtje
De deelbare [leer met klemmen] stuurhuishoezen passen op traction en HY, niet van de DS dus.
Voor de DS zijn er een tijd deelbare aandrijfashoezen geweest [oud model DS A-as] deze passen niet op de HY, waren ook geen succes.
Je kan ook de originele aandrijfas hoezen van HY met een scherp mes doorsnijden en op de as weer aan elkaar lijmen, alles goed vetvrij houden en de juiste lijm gebruiken.
Al met al, blijft het allemaal een beetje aanrommelen, en is er maar één goede manier gewoon die as loshalen en een originele hoes erop,
zie je ook meteen wat de staat van de tripoide koppeling is en kun je de boel weer lekker schoonmaken en daarna invetten.
De deelbare [leer met klemmen] stuurhuishoezen passen op traction en HY, niet van de DS dus.
Voor de DS zijn er een tijd deelbare aandrijfashoezen geweest [oud model DS A-as] deze passen niet op de HY, waren ook geen succes.
Je kan ook de originele aandrijfas hoezen van HY met een scherp mes doorsnijden en op de as weer aan elkaar lijmen, alles goed vetvrij houden en de juiste lijm gebruiken.
Al met al, blijft het allemaal een beetje aanrommelen, en is er maar één goede manier gewoon die as loshalen en een originele hoes erop,
zie je ook meteen wat de staat van de tripoide koppeling is en kun je de boel weer lekker schoonmaken en daarna invetten.
Re: apk en stofhoezen
Dag,
Vanmiddag naar de keuring geweest. Afkeur op verschillende punten. Belangrijkste zijn versleten stuurkogel R.V., stofhoes stuurinrichting en stofhoes aandrijfas L.V. is compleet kapot gegaan (zie bijlage). Is er inmiddels een stofhoes voor de aandrijfas op de markt zodat niet de gehele as los gemaakt hoeft te worden? Zo nee, is dit een klusje waar je als amateurklusser aan kan beginnen achter in de tuin? Maw creëer ik direct een levensgevaarlijke situatie als ik bij de bevestiging zaken over het hoofd zie?
Mijn 2e vraag betreft het reparatieadvies: fusee- en stuurkogel linksvoor. Als de as voor de stofhoes toch compleet los gemaakt moet worden. Is het dan wijsheid dit ook gelijk aan te pakken?
Alvast weer bedankt voor reacties!
Michiel
Vanmiddag naar de keuring geweest. Afkeur op verschillende punten. Belangrijkste zijn versleten stuurkogel R.V., stofhoes stuurinrichting en stofhoes aandrijfas L.V. is compleet kapot gegaan (zie bijlage). Is er inmiddels een stofhoes voor de aandrijfas op de markt zodat niet de gehele as los gemaakt hoeft te worden? Zo nee, is dit een klusje waar je als amateurklusser aan kan beginnen achter in de tuin? Maw creëer ik direct een levensgevaarlijke situatie als ik bij de bevestiging zaken over het hoofd zie?
Mijn 2e vraag betreft het reparatieadvies: fusee- en stuurkogel linksvoor. Als de as voor de stofhoes toch compleet los gemaakt moet worden. Is het dan wijsheid dit ook gelijk aan te pakken?
Alvast weer bedankt voor reacties!
Michiel
Re: apk en stofhoezen
In de betere onderdelenzaken zijn deelbare hoezen voor zowel stuurstang als aandrijfassen voor modernere autos. Mogelijk is er een passende bij voor de traction?
wat Citroheeze al eerder adviseerde eeft ook mijn voorkeur, nl de boel loshalen, inspecteren en hoezen uit 1 stuk monteren.
Als er diverse hoezen defect zijn en kogels teveel speling hebben kun je beter alles in 1 keer aanpakken.
De kogels kun je misschien nog nastellen.
Of de klus voor een amateur in zijn tuintje te doen is hangt af van de kennis van die amateur en of hij over een goede krik en gereedschap beschikt, m.n. een goede kogeltrekker, ze kunnen soms heel vast zitten. Een werkplaatshandboek is eigenlijk een must.
wat Citroheeze al eerder adviseerde eeft ook mijn voorkeur, nl de boel loshalen, inspecteren en hoezen uit 1 stuk monteren.
Als er diverse hoezen defect zijn en kogels teveel speling hebben kun je beter alles in 1 keer aanpakken.
De kogels kun je misschien nog nastellen.
Of de klus voor een amateur in zijn tuintje te doen is hangt af van de kennis van die amateur en of hij over een goede krik en gereedschap beschikt, m.n. een goede kogeltrekker, ze kunnen soms heel vast zitten. Een werkplaatshandboek is eigenlijk een must.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: apk en stofhoezen
Het advies van goede krik is wel een goede. Is geen lichte wagen en als het een en ander vast zit wil je er niet onder komen door goedkoop krikje.
Zou ook alles loshalen in plaats van deelbare hoezen. Ooit eentje gebruikt op andere wagen die na verloop van tijd scheurde. Vet zat overal.
Alles is te doen met kennis tijd en gereed schap
Zou ook alles loshalen in plaats van deelbare hoezen. Ooit eentje gebruikt op andere wagen die na verloop van tijd scheurde. Vet zat overal.
Alles is te doen met kennis tijd en gereed schap
Re: apk en stofhoezen
Kortgeleden had ik de Betaillere op blokken staan. Om die te verwijderen pakte ik even snel een 2 tons Gammakrik. Voor mijn nieuwsgierigheid wilde ik de stabiliteit testen en schudde LICHT aan de bus. De krik vouwde braaf dubbel en had een compleet ander model gekregen. Gelukkig geen schade want de wielen waren nog gemonteerd.
Dus zorg voor een ECHTE krik en gebruik stevig stophout, liefst tropisch. En reken maar dat je in het vuur van het spel stevig gaat rukken aan de kogels als ze niet los willen.
Dus zorg voor een ECHTE krik en gebruik stevig stophout, liefst tropisch. En reken maar dat je in het vuur van het spel stevig gaat rukken aan de kogels als ze niet los willen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: apk en stofhoezen
Ergo: een absolute voorwaarde om überhaupt aan de klus te kunnen beginnen. Zie hoofdstuk H78.372.Een werkplaatshandboek is eigenlijk een must.
Heb toevallig deez' exercitie vorig najaar zelf bij Otje moeten uitvoeren ... óók gewoon onder een plastic tent in m'n achtertuin op een vloertje van trottoirtegels ...
Stofhoezen doorsnijden en wederom vastlijmen: hoef je absoluut niet aan te denken; de aandrijfas-hoezen (bakzijde alswel wielzijde) zijn van een dergelijk stug en dik rubber dat zo'n lijmverbinding uiteindelijk niet bestendig is.
De aandrijfassen moeten worden gedemonteerd teneinde de tripodes van de assen af te kunnen trekken (vereist een drukpers) zodat de stofhoezen (zowel van de bak- als van de wielzijde) er vervolgens overheen geschoven kunnen worden.
In deze oefening kan dan meteen de (eventuele) vervanging van de fuseekogels worden inbegrepen. Enig professioneel gereedschap (doppen, steek-ringsleutels alsmede hulp-gereedschappen) is wel vereist. Tevens kan alsdan de staat van de tripodehuizen worden gecontroleerd.
V.w.b. de stuurstangstofhoezen: de bij het HY-team verkrijgbare lederen vervangings-exemplaren zijn RDW-goedgekeurd, daarbij is géén "sleutelwerk" vereist.
Aangezien het gehele "voorwiel-geneuzel" wordt gedemonteerd is het absoluut noodzakelijk de wagen - na het opkrikken - aan de voorzijde stevig te stutten !
Tevens benodigd: flinke portie geduld en doorzettingsvermogen !
Succes !
P.S.: let op dat je de linker- en de rechter aandrijfas niet verwisseld en verkeerd om terug inbouwt ... in verband met de uiteindelijk te monteren as-moeren (linkse en rechtse schroefdraad !) ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)