Twee keer trappen (derde keer)
Twee keer trappen (derde keer)
Hallo!
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als John in zijn draadjes heeft: de eerste keer dat ik het rempedaal intrap heel weinig tegendruk en matig remmen, nog een keer pompen en ik zit meteen op mijn voorruit.
Ik heb zitten experimenteren met de stelschroef van mijn rempedaal. Inmiddels staat ie zo scherp afgesteld dat als ik de moer een kwartslag uitdraai, dan zit mijn rempedaal direct bij de eerste trap op druk, maar dan lopen de remmen aan (werken ze verder wel geweldig!). Zet ik de moer een kwartslag losser, dan is het eerst een keer pompen zonder resultaat, en dan direct daarna goed werken.
De remmen zijn in ieder geval goed ontlucht.
Moet ik de remschoenen die aanlopen als ik de moer een kwartslag uitdraai opnieuw stellen?
Groet,
Ree
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als John in zijn draadjes heeft: de eerste keer dat ik het rempedaal intrap heel weinig tegendruk en matig remmen, nog een keer pompen en ik zit meteen op mijn voorruit.
Ik heb zitten experimenteren met de stelschroef van mijn rempedaal. Inmiddels staat ie zo scherp afgesteld dat als ik de moer een kwartslag uitdraai, dan zit mijn rempedaal direct bij de eerste trap op druk, maar dan lopen de remmen aan (werken ze verder wel geweldig!). Zet ik de moer een kwartslag losser, dan is het eerst een keer pompen zonder resultaat, en dan direct daarna goed werken.
De remmen zijn in ieder geval goed ontlucht.
Moet ik de remschoenen die aanlopen als ik de moer een kwartslag uitdraai opnieuw stellen?
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Gerard Maas schreef:Het rempedaal moet je zo afstellen dat hij een paar milimeter vrijeslag
heeft en de stelnokken van de remschoenen stel je vast en een klein stukje terug dat ze net vrij zijn (niet de verkeerde kant uit stellen)want
dan stel je vast en iets terug is gelijk helemaal terug
Ik kan me herinneren gelezen te hebben dat de vrije slag van het rempedaal 3 centimeter moet zijn. Ik neem aan dat een kleinere vrije slag geen probleem is zolang er geen schijf aanloopt, toch? Of zijn er andere redenen?John schreef:Een paar millimeter??? Mijn bus had wel 3 cm speling op het rempedaal.
Ben onmiddellijk aan de slag gegaan met sleutel 14 en alles voelt meteen een stuk beter aan. Goede tip, bedankt Gerard. Groet JOHN
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Het gaat er natuurlijk om dat de hoofdremcilinder helemaal terug kan komen om de olie terug te laten stromen,maar hoe hoger hij zit,des te
sneller kan je remmen,dus een paar milimeter is voldoende om zeker te
zijn dat hij vrij komt,en het is niet zo als bij een koppeling die door slijtage
de vrije slag steeds kleiner maakt.
sneller kan je remmen,dus een paar milimeter is voldoende om zeker te
zijn dat hij vrij komt,en het is niet zo als bij een koppeling die door slijtage
de vrije slag steeds kleiner maakt.
- John
- HY Forum Super Expert
Nooit meer twee keer trappen
Eindelijk is het probleem opgelost. Er blijkt een vijfde ontluchtingsnippel te bestaan, waarmee je een soort van BYPASS-REMLEIDING kunt ontluchten. Het betreft hier een extra veiligheid in het remsysteem die bij de latere HY's is aangebracht. Deze nippel zit op een verdeelkastje vlak onder de vloerplaat voor de bestuurder. Zeg maar loodrecht onder je rechterknie, als je achter het stuur zit. Ik ben in dit forum hier nooit iets van tegengekomen, dus misschien voor sommige lezers een nieuwtje. Groet JOHN.
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Grootmeester