Nieuw type uitlaat
Nieuw type uitlaat
Hoi allemaal,
ik zag op de site van HWXYZ dat er een nieuw type uitlaat is met een demper achter onder de auto.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit stiller dan een demper aan de voorkant?
Edwin
ik zag op de site van HWXYZ dat er een nieuw type uitlaat is met een demper achter onder de auto.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit stiller dan een demper aan de voorkant?
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Nieuw type uitlaat
Ik heb wel een paar keer een bus met een dergelijke demper horen lopen.
Het is wat stiller maar je verliest wel de karakteristieke HY roffel. Andere voordelen zijn dat je demper niet meer op de meest kwetsbare plaats zit, de dempersteunen niet meer zo zwaar belast worden omdat ze met het motorblok meetrillen, en je hebt meer stelmogelijkheden om de uitlaat spanningsvrij te monteren. Daarnaast is een generieke demper ook goedkoper dan een specifieke HY demper. Ook lekt er geen olie meer op je demper wanneer je voorste keerring niet meer helemaal in orde is.
Een nadeel is dat de demper minder heet zal worden en daardoor dus meer gevoelig voor vocht/roest.
Je kan de uitlaat trouwens ook krijgen bij Henny vd Lee, adres in het blad van Le-Camion.
Het is wat stiller maar je verliest wel de karakteristieke HY roffel. Andere voordelen zijn dat je demper niet meer op de meest kwetsbare plaats zit, de dempersteunen niet meer zo zwaar belast worden omdat ze met het motorblok meetrillen, en je hebt meer stelmogelijkheden om de uitlaat spanningsvrij te monteren. Daarnaast is een generieke demper ook goedkoper dan een specifieke HY demper. Ook lekt er geen olie meer op je demper wanneer je voorste keerring niet meer helemaal in orde is.
Een nadeel is dat de demper minder heet zal worden en daardoor dus meer gevoelig voor vocht/roest.
Je kan de uitlaat trouwens ook krijgen bij Henny vd Lee, adres in het blad van Le-Camion.
- John
- HY Forum Super Expert
Zou de koeling ook niet iets beter zijn als die gloeiende pot onder de carterpan weg is? Ik rijd al jaren met een "achterdemper" en mijn temperatuurmeter komt bijna nooit boven 80 graden. Alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden en berg op wijst ie boven de 80 graden aan. Of werkt dat bij een standaardpot ook zo?
-
- HY Forum Grootmeester
Ja,dat is bij een standaard uitlaat ook,omdat de temperatuur door jouw thermostaat keurig op die 80gr wordt gehouden. 

Inderdaad. Pas als de koeling niet op orde is beginnen factoren als belasting en buitentemperatuur een rol te spelen.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
ik heb inderdaad de uitlaat ook meerdere keren gezien en gehoord.
de pruttel van de hy word er wel mee onderdrukt, het klinkt als een hy zonder ribbels.
dus ik zal lang mijn oude systeem er onder houden, vandaar dat ik er in de tijd al een paar als reserve heb liggen.
groet rob.
de pruttel van de hy word er wel mee onderdrukt, het klinkt als een hy zonder ribbels.

dus ik zal lang mijn oude systeem er onder houden, vandaar dat ik er in de tijd al een paar als reserve heb liggen.
groet rob.

- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
dit is precies de juiste omschrijving!merdy schreef:het klinkt als een hy zonder ribbels.![]()
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Ging het hier eigenlijk om de roestvrijstalen set die Citroworld ook in het aanbod heeft?
Want ik ben het originele uitlaatsysteem ondertussen meer dan zat en had mezelf ook al gezegd dat ik als ik er nog een keer flink gezeik aan heb dat de hele zooi weg gaat. En da's dus sinds vandaag wel weer actueel
Nu is alleen de twijfel of zo'n RVS oplossing handig is.
Liefst zou ik eigenlijk naar een oplossing waarbij ook het spruitstuk vervangen wordt eigenlijk, daar open ik mogelijk nog een draadje over, maar ben benieuwd naar de ervaringen.
Oh ja, op Ruinerwold sprak ik een citroklassieke dealer (ben de naam even kwijt, bekend in het noorden
) en die vond RVS maar niks en raadde het voor een DS in ieder geval af.
Want ik ben het originele uitlaatsysteem ondertussen meer dan zat en had mezelf ook al gezegd dat ik als ik er nog een keer flink gezeik aan heb dat de hele zooi weg gaat. En da's dus sinds vandaag wel weer actueel

Nu is alleen de twijfel of zo'n RVS oplossing handig is.
Liefst zou ik eigenlijk naar een oplossing waarbij ook het spruitstuk vervangen wordt eigenlijk, daar open ik mogelijk nog een draadje over, maar ben benieuwd naar de ervaringen.
Oh ja, op Ruinerwold sprak ik een citroklassieke dealer (ben de naam even kwijt, bekend in het noorden

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Je bedoeld waarschijnlijk sasklassiekers uit het noorden?
|.*/=\*.| Voormalig HYneken bus |.*/=\*.|