Revisie wisselstroomdynamo
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Revisie wisselstroomdynamo
Bij mijn HY trof ik een extra wisselstroomdynamo aan als reserveonderdeel. Hij was erg vet en roestig dus kon wel een schoonmaakbeurtje gebruiken. Helaas bleek de diodebrug kapot te zijn.
Voor een verslag zie http://www.flyingHY.nl/dynamo.htm
Bert
Voor een verslag zie http://www.flyingHY.nl/dynamo.htm
Bert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Zoek in de buurt een dynamo reparatie bedrijf op en kijk of ze diodes
of het hele plaatje voor je hebben.Heb je wel de stator goed doorgemeten
want die is meestal de oorzaak van het doorslaan van de diodes.De sta-
tor heeft verschillende wikkelingen die apart door moet gemeten moeten
worden en geen verbinding met elkaar mogen hebben.
of het hele plaatje voor je hebben.Heb je wel de stator goed doorgemeten
want die is meestal de oorzaak van het doorslaan van de diodes.De sta-
tor heeft verschillende wikkelingen die apart door moet gemeten moeten
worden en geen verbinding met elkaar mogen hebben.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Hallo Gerard,
Bedankt voor je opmerkingen.
Bert
Bedankt voor je opmerkingen.
Een vervanger voor de diodebrug heb ik.Zoek in de buurt een dynamo reparatie bedrijf op en kijk of ze diodes
of het hele plaatje voor je hebben.
In de handelingen wordt gesproken over het doormeten met 110V door een lamp van 110V in serie te schakelen. Is hier ook een andere methode voor? Ik zou niet weten waar ik in Nederland een 110V lamp vandaan moet halen.Heb je wel de stator goed doorgemeten want die is meestal de oorzaak van het doorslaan van de diodes.
Bert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Als ik het goed heb komen er uit de stator 4 draden en die kan je met een
Ohmmeter de draden 2 aan 2 doormeten en tegen massa mogen ze geen
contact maken,dus ook niet 1 aan 3.Het zijn 2 aparte draadwikkelingen
En die draden moeten dus heel zijn,Als er nl door pekel bv. een wikkeling
doorroest zal de andere voor 2 moeten gaan werken om aan de spanning
te komen en daardoor gaat de diode kapot.
Ohmmeter de draden 2 aan 2 doormeten en tegen massa mogen ze geen
contact maken,dus ook niet 1 aan 3.Het zijn 2 aparte draadwikkelingen
En die draden moeten dus heel zijn,Als er nl door pekel bv. een wikkeling
doorroest zal de andere voor 2 moeten gaan werken om aan de spanning
te komen en daardoor gaat de diode kapot.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Hallo,
De diode bruggen van dit type Paris-Rohne dynamo staan erom bekend dat ze zeer snel defect gaan, je hebt dus de juiste keuze genomen om de complete diodebrug te vervangen. Ik heb al 10 tallen van dit soort dynamo's gereviseerd nog nooit geen problemen met de stator, bij dit model zijn wel meestal de sleepringen van de collector te ver ingelopen. Jamergenoeg zijn deze zo dun dat alleen vervangen lukt, afdraaien gaat niet.
De diode bruggen van dit type Paris-Rohne dynamo staan erom bekend dat ze zeer snel defect gaan, je hebt dus de juiste keuze genomen om de complete diodebrug te vervangen. Ik heb al 10 tallen van dit soort dynamo's gereviseerd nog nooit geen problemen met de stator, bij dit model zijn wel meestal de sleepringen van de collector te ver ingelopen. Jamergenoeg zijn deze zo dun dat alleen vervangen lukt, afdraaien gaat niet.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Hoe kun je ook alweer zien of je een wissel- of gelijkstroomdynamo hebt?
Want wat Gerard beschrijft klinkt eng en als ik een wisselstroomdynamo heb dan heb ik dat verbod al meerdere keren geschonden.
Mijn dynamo heeft een diodebrug en heeft een aparte spanningsregelaar (zo'n zwart metalen kastje vlakbij de accu)... beide hebben overigens al zowel meerdere keren laden en grove kortsluiting overleeft (als je probeert de pluspool los te draaien met een steeksleutel, zorg dan dat die sleutel niet bij het draaien tegen een vloerplaat aankomt want dan is je accu instant leeg...).
Ik heb trouwens een Paris-Rhone A13R108 (40A / 12-14V) met aansluitingen +, M, R en EXC waarvan ik nog steeds niet geheel zeker ben waar ze voor zijn, naar ik heb begrepen: uiteraard 12V, massa (maar da's de behuizing ook), een of andere toerenteller en de feedback van de regelaar.
Want wat Gerard beschrijft klinkt eng en als ik een wisselstroomdynamo heb dan heb ik dat verbod al meerdere keren geschonden.
Mijn dynamo heeft een diodebrug en heeft een aparte spanningsregelaar (zo'n zwart metalen kastje vlakbij de accu)... beide hebben overigens al zowel meerdere keren laden en grove kortsluiting overleeft (als je probeert de pluspool los te draaien met een steeksleutel, zorg dan dat die sleutel niet bij het draaien tegen een vloerplaat aankomt want dan is je accu instant leeg...).
Ik heb trouwens een Paris-Rhone A13R108 (40A / 12-14V) met aansluitingen +, M, R en EXC waarvan ik nog steeds niet geheel zeker ben waar ze voor zijn, naar ik heb begrepen: uiteraard 12V, massa (maar da's de behuizing ook), een of andere toerenteller en de feedback van de regelaar.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Deze is een wisselstroom dynamo [diodes erin om er gelijkstroom van te maken]
wisselstroom [diodes, alukleurig, kort model]
gelijkstroom [geen diodes, zwart, langewerpig model staal]
+ = plus accu
M = massa
R = veld uitgang bv voor controle lampje
exc = bekrachtiging
dit is dus bij een wisselstroom dynamo.
spanningsregelaars voor wisselstroom en gelijkstroom zijn niet uitwisselbaar.
een spanningsregelaar voor een gelijkstroom dynamo heeft een ingebouwde stroombegrenzer [om de dynamo te beschermen en zijn vaak niet bruikbaar op een ander type (amperage) gelijkstroom dynamo.
Hier zien we de volgende coderingen terug:
dynamo:
+ of D+ = gaat naar D+ van spanningsregelaar (dynamo +)
M = massa
exc = bekrachtiging gaat naar exc van spanningsregelaar (ook wel F gemerkt)
spanningsregelaar
D+ = dynamo +
exc of F = bekrachtiging
B+ = battery + (naar de accu dus)
wisselstroom [diodes, alukleurig, kort model]
gelijkstroom [geen diodes, zwart, langewerpig model staal]
+ = plus accu
M = massa
R = veld uitgang bv voor controle lampje
exc = bekrachtiging
dit is dus bij een wisselstroom dynamo.
spanningsregelaars voor wisselstroom en gelijkstroom zijn niet uitwisselbaar.
een spanningsregelaar voor een gelijkstroom dynamo heeft een ingebouwde stroombegrenzer [om de dynamo te beschermen en zijn vaak niet bruikbaar op een ander type (amperage) gelijkstroom dynamo.
Hier zien we de volgende coderingen terug:
dynamo:
+ of D+ = gaat naar D+ van spanningsregelaar (dynamo +)
M = massa
exc = bekrachtiging gaat naar exc van spanningsregelaar (ook wel F gemerkt)
spanningsregelaar
D+ = dynamo +
exc of F = bekrachtiging
B+ = battery + (naar de accu dus)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Gerard schreef:
Verder lijkt mij de methode om met 110V te testen, zoals in de handeling staat beschreven, bedoelt om ook enig vermogen door de wikkelingen te sturen. Op die manier test je de bedrading onder belasting, en niet alleen maar door de weerstand te meten.
Overigens nog even ter verduidelijking, deze dynamo lag los in de auto en was dus niet aangesloten. Hoe hij kapot is gegaan is mij dus onbekend.
Bert
Er zijn bij mij maar drie draden die onder de drie aansluitingen van de diodebrug vallen. Ik mag aannemen dat het een 3-fase wisselstroom generator is en dat elk van de draden één fase vertegenwoordigd. De vraag is natuurlijk, waar is de andere kant van elke wikkeling aangesloten? Maakt de stator massa via het huis van de dynamo?Als ik het goed heb komen er uit de stator 4 draden
Verder lijkt mij de methode om met 110V te testen, zoals in de handeling staat beschreven, bedoelt om ook enig vermogen door de wikkelingen te sturen. Op die manier test je de bedrading onder belasting, en niet alleen maar door de weerstand te meten.
Overigens nog even ter verduidelijking, deze dynamo lag los in de auto en was dus niet aangesloten. Hoe hij kapot is gegaan is mij dus onbekend.
Bert
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo sep 02, 2009 9:28 pm
Re: Revisie wisselstroomdynamo
Beste allemaal,
van mijn dynamo heb ik de lagers vernieuwd. Ik heb hem weer gemonteerd en hij loopt warm aan de onderkant ook maakt hij lawaai. Wanneer ik de aansluiting met het stekkertje (excl) los haal loopt hij niet warm en is hij stil. Ook merk ik dat wanneer ik het stekkertje aansluit de dynamo heel zwaar loopt. De dynamo laat niet bij.
Ik vrees dat ik de dynamo niet helemaal goed terug in elkaar heb gezet. Het is ook ingewikkeld met al die plastic ringetjes bij de diode brug.
Kan iemand me uitleggen wat te doen, hoe te meten en is er een plaatje/beschrijving hoe de dynamo in elkaar moet en dan vrij detailistisch daar bij de diode brug.
alvast dank
van mijn dynamo heb ik de lagers vernieuwd. Ik heb hem weer gemonteerd en hij loopt warm aan de onderkant ook maakt hij lawaai. Wanneer ik de aansluiting met het stekkertje (excl) los haal loopt hij niet warm en is hij stil. Ook merk ik dat wanneer ik het stekkertje aansluit de dynamo heel zwaar loopt. De dynamo laat niet bij.
Ik vrees dat ik de dynamo niet helemaal goed terug in elkaar heb gezet. Het is ook ingewikkeld met al die plastic ringetjes bij de diode brug.
Kan iemand me uitleggen wat te doen, hoe te meten en is er een plaatje/beschrijving hoe de dynamo in elkaar moet en dan vrij detailistisch daar bij de diode brug.
alvast dank