Ruitenwissers en ruststand

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Ruitenwissers en ruststand

Bericht door Ree »

Op de ruitenwissermotor zitten twee aansluitingen, één voor een permanente plus (de bovenste?) en één voor een geschakelde. Volgens mij hoort de geschakelde onder, en de permanente boven.

Wanneer ik de permanente boven óf onder zet blijven de ruitenwissers continu lopen bij contact, ook als de schakelaar uitstaat.

Wanneer ik de geschakelde boven of onder zet lopen de wissers wanneer ik ze inschakel. Dan stoppen ze echter direct wanneer ik ze uitschakel.

Nou is dit voor zover ik weet altijd al zo geweest. Maar is mijn motortje intern niet goed aangesloten, of heb ik er nog een van voor de tijd dat de wissers netjes terug gingen naar de ruststand?

Groet,

Ree
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ree,

Die permanente plus zit er nu juist voor de terugloop. Dus als je die aansluiting hebt, dan heb je een motor met automatische terugloop.

Intern zit een schakelaar die gesloten is bij de wissers in het werkbereik. De schakelaar gaat open als de wissers de ruststand bereiken. Zo te horen is bij jouw motor die schakelaar kapot en sluit die schakelaar dus niet.

Succes, Matthijs
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Die zit dus ergens in het circuit van de constante plus: de bovenste aansluiting dus.

Ik ga kijken of ik hem kan vinden, anders blijft het maar op het juiste moment de wissers uitzetten...

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Dit is een klusje dat ik ook altijd nog eens moet opknappen. Maar ik vind het soms ook wel zijn charme hebben om hem gewoon op het juiste punt uit te zetten. Vooral voor een bocht heeft dat nog weleens spannende momenten tot gevolg als je met 1 hand moet sturen.

De een haalt zijn spanning uit snel rijden, een Hy rijder doet het met dit soort dingen :lol: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Boudewijn, zijn bij jou wel beide kabels aangesloten? Of blijft ie dan ook gaan?

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik heb de bus 8 jaar geleden gekocht toen de eigenaar een jaar daarvoor er een nieuwe RW motor in had gezet omdat hij dacht dat de oude stuk was. De oude was er nog bij en toen ik die openhaalde bleek hij gewoon te werken, maar stijf te staan van oud verhard vet. De motor die er nu in zit heeft geen automatische terugloop. De orginele wel. Ik heb hem nu niet bij de hand helaas, anders had ik hem even voor je gecheckt.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Die van mij zit ook vol met oud, gehard vet, maar dus het dus (gedeeltelijk) nog wel...

Schoonmaken is natuurlijk een beetje tricky want ik heb niet een andere achter de hand. Dat vet kan inmiddels natuurlijk gewoon een vitaal deel van de constructie zijn geworden ;)

Ree
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Op Marktplaats staat op dit moment een HY ruitenwissermotor te koop die de verkoper samen met andere zaken in een koop aanbied. Ree, misschien iets voor jouw als reserve? Zie op Marktplaats met zoekterm citroen h.

Bert
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik wil wel meer uit dat lijstje hebben: lichtschakelaar, 2 nieuwe chevrons, achterlampjes rood en oranje, achterdeurtje, ruitenwissermotor.

Onhandig dat ik zo ver weg zit. Ik sla het tel nummer op voor als ik eens in nederland ben...

Bedankt!

Ree
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Ree,

Alles bij elkaar wil hij er 65 euro voor hebben.

Bert
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Als ik me goed herinner zit er een palletje dat de verbinding moet onderbreken en als die te nauw staat pakt hij hem weer net,door de ruimte iets groter te maken is het probleem opgelost
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Weet je ongeveer waar dat palletje zit? Achter de aansluiting van de permanente plus?

Groet,

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ik dacht dat het onder het onderdeksel zat,maar kijk voor de zekerheid
eersat even onder het blikken bovenkapje,Hij onderbreekt de constante +
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Ruitenwissers en ruststand

Bericht door Ree »

Goed, op vakantie heb ik de boel lekker uit elkaar gehaald, al het oude vet en stof is verdwenen en hij ziet er weer als nieuw uit. Alleen werkt de automatische terugloop dus nog niet.

De constante plus was continu ingeschakeld waardoor het motortje dus niet stopt wanneer deze is aangesloten. Dit contact heb ik iets uit elkaar getrokken zodat ie nu altijd uit staat. Dit contact hoort echter open te gaan wanneer de wissers in hun uiterste stand staan en anders dicht geduwd te worden om de automatische terugloop te laten werken. Hoe dit hoort te werken zie ik niet. Misschien ontbreekt er bij mij een onderdeel...

Heeft iemand misschien een werkende terugloop waar ik kan zien hoe hoet hoort te zitten?

Groet,

Ree
Harold Les Coiffeurs
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 69EB29

Re: Ruitenwissers en ruststand

Bericht door Harold Les Coiffeurs »

Ree schreef:Goed, op vakantie heb ik de boel lekker uit elkaar gehaald, al het oude vet en stof is verdwenen en hij ziet er weer als nieuw uit. Alleen werkt de automatische terugloop dus nog niet.

De constante plus was continu ingeschakeld waardoor het motortje dus niet stopt wanneer deze is aangesloten. Dit contact heb ik iets uit elkaar getrokken zodat ie nu altijd uit staat. Dit contact hoort echter open te gaan wanneer de wissers in hun uiterste stand staan en anders dicht geduwd te worden om de automatische terugloop te laten werken. Hoe dit hoort te werken zie ik niet. Misschien ontbreekt er bij mij een onderdeel...

Heeft iemand misschien een werkende terugloop waar ik kan zien hoe hoet hoort te zitten?

Groet,

Ree
Hoi Ree, kan ik je helaas niet vertellen.
Wij hadden op vakantie een andere variant.
De ruitenwissers uitzetten en dan blijven ze nog een tijdje doorgaan en vervolgens stoppen ze na ca 20/30 seconden. Soort naloop schakeling :-) Zal ook wel ergens in die schakelaars zitten. Gelukkig regende het niet veel in Frankrijk :-)
Overigens zijn we nog naar die camping geweest die jij tipte in Belgie!
Plaats reactie